LET-GESM4130
Onderzoekscollege: Kunst na de Holocaust: 'De Jood' op het toneel in naoorlogs Nederland
Cursus informatieRooster
CursusLET-GESM4130
Studiepunten (ECTS)10
Categorie-
VoertaalNederlands
Aangeboden doorRadboud Universiteit; Faculteit der Letteren; Geschiedenis;
Docenten
Examinator
dr. R. Ensel
Overige cursussen docent
Docent
dr. R. Ensel
Overige cursussen docent
Contactpersoon van de cursus
dr. R. Ensel
Overige cursussen docent
Collegejaar2017
Periode
PER 1-PER 2  (01-09-2017 t/m 04-02-2018)
Aanvangsblok
PER 1
Onderwijsvorm
voltijd
Opmerking-
Inschrijven via OSIRISJa
Inschrijven voor bijvakkersNee
VoorinschrijvingNee
WachtlijstNee
Plaatsingsprocedure-
Cursusdoelen
Na afloop van de cursus
  • kan de student onderzoek naar de relatie tussen kunst en massaal geweld opzetten en uitvoeren;
  • kan de student methodologische aspecten van cultuurhistorisch onderzoek onderkennen en toepassen, met name met betrekking tot het onderzoek naar cultural memory;
  • kan de student historisch bronnenmateriaal in archieven, bibliotheken en online zoeken, selecteren, analyseren en interpreteren; en is de student in staat om gebruik te maken van mondelinge bronnen;
  • kan de student het onderzoek van andere studenten en het eigen onderzoek kritisch evalueren en het eigen onderzoek op basis van feedback verbeteren;
  • kan de student zowel mondeling als schriftelijk in een academische stijl verslag doen van historisch onderzoek.
Inhoud
Deze cursus gaat over de representatie van etniciteit in de podiumkunsten. Dit is een zeer relevant issue, zoals onder andere tot uitdrukking komt in discussies over de vermeende typecasting op toneel en in de film.  In het eerste deel onderzoeken we hoe opvoeringen van het toneelstuk The Merchant of Venice, werden geraakt door de genocide. De Holocaust, aldus artikel 1 van de zg. IHRA Stockholm Verklaring, ‘challenged the foundations of our civilization.’ Dat is mooi gezegd maar wat betekent het feitelijk?  Eén van de hoofdfiguren van Shakespeare’s stuk, de geldschieter Shylock, groeide uit tot de stereotype personifcatie van joodse geldlust, wraakzucht en wreedheid. Hoewel al voor 1933-1945 opvoeringen tot uiteenlopende interpretaties konden leiden, gaf de Holocaust een geheel nieuwe lading aan het stuk. Shylock is deel van het Europese culturele geheugen maar biedt ook mogelijkheden om te komen tot verwerking van en reflectie op diezelfde ‘civilization’ die èn Shakespeare’s wonderschone taal èn de antisemitische haatfantasieën had voortgebracht. In het tweede deel van de cursus zullen we in bredere zin middels individuele projecten onderzoeken hoe 'De Jood" on stage in het twintigste-eeeuwse toneel is neergezet.
Voorkennis
Zie OER Master Geschiedenis.

Verplicht materiaal
Boek
Titel:The Merchant of Venice
Auteur:Cambridge School Shakespeare. ed. Rob Smith.
Uitgever:Cambridge: Cambridge University Press, 2014, 2015
Literatuur
Uitgever:In kopievorm

Werkvormen
Werkcollege
AanwezigheidsplichtJa

Toetsen
Paper 1
Weging40
ToetsvormPaper
GelegenhedenBlok PER 1, Blok PER 2

Minimum cijfer
5,5

Paper 2
Weging60
ToetsvormPaper
GelegenhedenBlok PER 2, Blok PER 2

Minimum cijfer
5,5