Na afloop van de cursus
- kan de student onderzoek naar de relatie tussen kunst en massaal geweld opzetten en uitvoeren;
- kan de student methodologische aspecten van cultuurhistorisch onderzoek onderkennen en toepassen, met name met betrekking tot het onderzoek naar cultural memory;
- kan de student historisch bronnenmateriaal in archieven, bibliotheken en online zoeken, selecteren, analyseren en interpreteren; en is de student in staat om gebruik te maken van mondelinge bronnen;
- kan de student het onderzoek van andere studenten en het eigen onderzoek kritisch evalueren en het eigen onderzoek op basis van feedback verbeteren;
- kan de student zowel mondeling als schriftelijk in een academische stijl verslag doen van historisch onderzoek.
|
|
Deze cursus gaat over de representatie van etniciteit in de podiumkunsten. Dit is een zeer relevant issue, zoals onder andere tot uitdrukking komt in discussies over de vermeende typecasting op toneel en in de film. In het eerste deel onderzoeken we hoe opvoeringen van het toneelstuk The Merchant of Venice, werden geraakt door de genocide. De Holocaust, aldus artikel 1 van de zg. IHRA Stockholm Verklaring, ‘challenged the foundations of our civilization.’ Dat is mooi gezegd maar wat betekent het feitelijk? Eén van de hoofdfiguren van Shakespeare’s stuk, de geldschieter Shylock, groeide uit tot de stereotype personifcatie van joodse geldlust, wraakzucht en wreedheid. Hoewel al voor 1933-1945 opvoeringen tot uiteenlopende interpretaties konden leiden, gaf de Holocaust een geheel nieuwe lading aan het stuk. Shylock is deel van het Europese culturele geheugen maar biedt ook mogelijkheden om te komen tot verwerking van en reflectie op diezelfde ‘civilization’ die èn Shakespeare’s wonderschone taal èn de antisemitische haatfantasieën had voortgebracht. In het tweede deel van de cursus zullen we in bredere zin middels individuele projecten onderzoeken hoe 'De Jood" on stage in het twintigste-eeeuwse toneel is neergezet.
|
|
|