Na afloop van de cursus ben je in staat om:
- Het conceptuele, interdisciplinaire en temporele kader van big history te benoemen en in te passen in de conceptuele en temporele kaders van de reguliere geschiedschrijving;
- De onderzoeksagenda van Big History en de relevantie ervan te herkennen en te beoordelen;
- Big history toe te passen in concreet historisch onderzoek en dan met name; zelfstandig een onderzoeksvraag te formuleren, hierbij primaire en secundaire bronnen te vinden en te selecteren en deze bronnen kritisch te analyseren en interpreteren;
- het onderzoek van andere studenten en het eigen onderzoek kritisch te evalueren en het eigen onderzoek op basis van feedback te verbeteren;
- zowel mondeling als schriftelijk op academisch niveau de resultaten van je eigen onderzoek te presenteren.
|
|
Big History richt zich volgens pionier David Christian op de “longest durée”. Het gaat dan om een kijk op het verleden die voorbij gaat aan de conventionele tijdsgrenzen van geschiedschrijving en verder strekt dan global history en mensheidsgeschiedenis: Big History omvat het temporele perspectief van de biologie, de geologie en zelfs de astronomie, van de Big Bang naar het heden.
Big History biedt de belofte dat het oude vragen en hedendaagse urgente kwesties – de uitdagingen van het samenleven van mensen onderling en het samenleven met andere organismen op een snel veranderende planeet en biosfeer – op een nieuwe wijze benadert. Big History biedt een spannende invalshoek om thema’s als ecologie, omgang met grondstoffen en klimaatverandering, maar ook andere problemen van samenleven (oorlog, geweld, coöperatie en de uitwisseling van kennis en goederen) te benaderen.
Het is voor de historicus tegelijk ook een enorme uitdaging om concrete historische vragen te formuleren die met gangbare historische methoden en bronnen beantwoord kunnen worden. In deze cursus zullen we eerst de contouren van Big History verkennen om vervolgens de bruikbaarheid en relevantie te toetsen aan de hand van concreet onderzoek. De Nederlandse wetenschappers Fred Spier en Esther Quadeckers spreken hier over little big histories: ‘to see a world in a grain of sand.’ Het gaat dan om specifieke processen, de geschiedenis van een plaats of een gebeurtenis vanuit het perspectief van Big History.
|
 |
|
|
|
|
|