Na afloop van de cursus:
- Ben je in staat om planmatig te werken, van de oriëntatie en voorbereiding op, via de uitvoering en presentatie van, naar de evaluatie van het onderzoeksproject in opdracht.
- Ben je in staat om de hierbij noodzakelijke besluiten te nemen, met betrekking tot tijd, kwaliteit, organisatie, communicatie en (indien van toepassing) geld.
- Ben je in staat om een professionele relatie te onderhouden met opdrachtgever(s) en teamleden, en op deze relatie en je eigen rol daarin te reflecteren.
- Ben je in staat om deze toepassing te verbinden met historisch onderzoek naar een thema, waaraan verschillen belangen- en publieksgroepen verbonden zijn.
- Ben je in staat om dit onderzoek op een passende wijze uit te voeren, op basis van gedegen onderzoeksvragen, selectie van bronnen en wetenschappelijke literatuur, en de toepassing van relevante concepten en methoden.
- Ben je in staat om dit onderzoek en de resultaten ervan te presenteren, rekening houdend met de onderzoeksopdracht, de opdrachtgever(s), en de andere belangen- en publieksgroepen.
|
|
|
Het projectcollege is een collectieve stage van een klein team van studenten bij een relevante instelling in het historische veld. Je leert verschillende kerninzichten uit de opleiding in de praktijk toe te passen. Je onderhoudt een professionele relatie met een opdrachtgever en teamleden, met wie je planmatig een onderzoeksproject in opdracht voorbereidt, uitvoert en presenteert. Je reflecteert bovendien op het proces, op de onderlinge relaties tussen de betrokken partijen, en op jouw eigen rol daarin.
In dit projectcollege werken jullie in opdracht van het Brabants Historisch Informatie Centrum (BHIC). Het BHIC beheert archieven van gemeenten, waterschappen, provincie, het Rijk, verenigingen en particulieren in Noord-Brabant. Daarnaast is het BHIC een publieksinstelling met de maatschappelijke opdracht de inhoud van het bewaarde materiaal naar een breed publiek te communiceren. In de publieksfunctie bewerkt, verrijkt, redigeert en presenteert het BHIC de historische informatie en beleving aan een breed en divers publiek. De geschiedenis is daarbij geen doel op zich, maar bovenal een middel om bij te dragen aan de maatschappelijke cohesie: door de historische content aan te bieden als een aangename en zinvolle vrijetijdsbesteding voelt het publiek zich verbonden met de eigen leefomgeving en lokale en regionale geschiedenis.
In dit projectcollege gaan jullie aan de slag met de vraag hoe gerechtelijke en gevangenisarchieven uit de periode tijdens en rondom de Tweede Wereldoorlog voor een breed publiek toegankelijk kunnen worden gemaakt. Het BHIC bewaart veel van dit soort archieven en is al enige tijd bezig deze fascinerende ‘boevenbronnen’ onder de aandacht te brengen, via onder andere Boeven in Brabant (https://www.bhic.nl/boeven) en Oorlogsboeven (www.oorlogsboeven.nl). Als team zullen jullie, door middel van eigen archiefonderzoek, parels opduiken uit deze seriële bronnen en die op aansprekende wijze presenteren aan een breed publiek. Doel is om informatie uit rechtbank-, gevangenis-, politie-, reclasserings- en zuiveringsarchieven onder de aandacht te brengen van historici, familieonderzoekers en andere geïnteresseerden, zodat ze in de toekomst op meer structurele wijze gebruikt zullen worden.
Dit project wordt voorbereid en begeleid vanuit de masteropleiding Geschiedenis & Actualiteit aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Tegelijkertijd wordt er van jullie, de studenten, veel zelfstandigheid verwacht. Als team zorgen jullie voor een goede planning, uitvoering en afronding van de onderzoeksopdracht. Elk projectcollege vergt dan ook een grote tijdsinvestering! |
|
|
|
|
|
|
|