Na afloop van de cursus kun je:
- kritisch reflecteren op de gelezen secundaire literatuur en de daarin behandelde onderzoeksvragen en –methodes;
- een actieve bijdrage leveren aan de discussie over de gelezen primaire en secundaire literatuur;
- een onderzoekvraag m.b.t. het onderwerp van de cursus ontwikkelen en uitwerken in een voordracht en een werkstuk;
- je eigen inzichten, gecombineerd met inzichten uit de secundaire literatuur, op wetenschappelijke wijze presenteren en verwerken in een onderzoekspaper.
- het pensum accuraat in aanvaardbaar Nederlands vertalen;
- vorm, inhoud, stijl en grammaticale bijzonderheden van de pensumteksten beschrijven en hierop reflecteren in het licht van de commentaren en de wetenschappelijke literatuur;
- de bestudeerde genres (epiek, lyriek etc.) benoemen en markante elementen daarvan aanwijzen in het gelezen pensum.
|
|
Dit specialisatiecollege staat in het teken van de invloed van het Nabije Oosten op de Griekse literatuur. Deze cursus bestaat uit een serie van 13 bijeenkomsten van 2 uur, waarin een combinatie van hoor-, werk- en responsiecolleges wordt aangeboden. In 13 weken (periode 1 en 2) wordt een studie gemaakt van de invloed van de literatuur uit het Nabije Oosten op de vroeg-Griekse literatuur. De vraag zal worden gesteld hoe groot deze invloed was en hoe dit te bewijzen is. Daartoe zullen kernteksten uit de vroeg-Griekse literatuur, zoals de Theogonie en Werken en Dagen van Hesiodus, in het Grieks worden gelezen en belangrijke teksten uit het Nabije Oosten, zoals het Gilgamesj-epos, in vertaling, samen met relevante secundaire literatuur. Hoofdkenmerk van de cursus is dat de student leert zelfstandig onderzoek te verrichten in de Griekse filologie door zelf onderzoeksvragen te stellen en zelfstandig onderzoek te doen aan de hand van specifieke Griekse teksten, die in de grondtaal worden bestudeerd met gebruik van wetenschappelijke tekstuitgaves, commentaren en recente secundaire literatuur. Behalve zelfstandige lectuur van het pensum en actieve deelname aan de colleges wordt van studenten verwacht dat zij aan de hand van de besproken onderzoeksvragen en -thema’s een onderwerp voor een voordracht selecteren, hierover een presentatie verzorgen en hierover een onderzoekspaper van 8 tot 12 pagina’s schrijven. In periode 2 staan voordrachten van de studenten centraal. Presentatie en paper vormen samen 5 van de 10 studiepunten.
|
|
|