Leerdoelen
Na het afronden van deze cursus kan de student:
1) theorieën over kijken in verband brengen met visuele cultuur uit de vroegmoderne periode.
2) de verschillende wijzen herkennen waarop kunstwerken manieren van kijken zichtbaar maken en theoretiseren.
3) literatuur over visuele cultuur op merits analyseren en toepassen.
4) zelf kunstwerken analyseren in het licht van de perceptie en beleving van de beschouwer, en kunnen reflecteren over de veranderende rol van publiek en beschouwer.
|
|
Themacollege Vroegmodern: De kunst van het kijken: visuele cultuur in de vroeg-moderne tijd.
Afbeeldingen zijn niet alleen representaties van de werkelijkheid, maar tonen ook een blik op die werkelijkheid. In deze themacursus bestuderen we de relatie tussen perceptie en visuele cultuur vanuit het standpunt dat kunstwerken steeds verschuivende ideeën over kijken belichamen. In verschillende periodes kijken mensen niet alleen anders, ze kijken ook naar andere dingen. De beeldende kunst biedt ons dus zowel een geschiedenis van het kijken als een theorie over kijken. Deze cursus richt zich op vroeg-moderne visuele cultuur van 1600-1800. We bestuderen de invloed van technologische ontwikkelingen zoals bijvoorbeeld de uitvinding van de microscoop en de camera obscura op de kunst in de 17e eeuw en focussen op kunstwerken die als optische experimenten gelden zoals kijkkasten, anamorphoses en trompe l’oeil schilderijen. In de cursus wordt ook aandacht gegeven aan de blikrichtingen en manipulatie van de beschouwer, en aan de wijze waarop kunst invloed heeft gehad op wereldbeschouwelijke verschuivingen zoals rariteitenkabinetten die de aanblik op de wereld deden verruimen, interieur schilderijen die grensverleggingen tonen tussen tussen privésfeer en openbare ruimte tussen en tussen fysieke en mentale ruimte, en (miniatuur) portretten die intimiteit creeëren. We kijken ook naar vroeg-moderne filosofische en pedagogische verbanden tussen (leren) kijken en (leren) denken.
We lezen onder meer teksten van Svetlana Alpers, Victor Stoichita, Michael Ann Holly, René Descartes, Martha Hollander, Susan Stewart, en Gaston Bachelard.
|
|
|
|
|
|
|