LET-KGM552
Lecture Series Master - Early Modern Art
Course infoSchedule
Course moduleLET-KGM552
Credits (ECTS)5
Category-
Language of instructionDutch
Offered byRadboud University; Faculty of Arts; Art History;
Lecturer(s)
Coordinator
prof. dr. H. Grootenboer
Other course modules lecturer
Lecturer
prof. dr. H. Grootenboer
Other course modules lecturer
Contactperson for the course
prof. dr. H. Grootenboer
Other course modules lecturer
Examiner
prof. dr. H. Grootenboer
Other course modules lecturer
Academic year2020
Period
PER 2  (02/11/2020 to 24/01/2021)
Starting block
PER 2
Course mode
full-time
Remarks-
Registration using OSIRISYes
Course open to students from other facultiesYes
Pre-registrationNo
Waiting listNo
Placement procedure-
Aims
Leerdoelen
Na het afronden van deze cursus kan de student: 

1) theorieën over kijken in verband brengen met visuele cultuur uit de vroegmoderne periode.
2) de verschillende wijzen herkennen waarop kunstwerken manieren van kijken zichtbaar maken en theoretiseren. 
3) literatuur over visuele cultuur op merits analyseren en toepassen.
4) zelf kunstwerken analyseren in het licht van de perceptie en beleving van de beschouwer, en kunnen reflecteren over de veranderende rol van publiek en beschouwer. 
 
Content
Themacollege Vroegmodern: De kunst van het kijken: visuele cultuur in de vroeg-moderne tijd.
 
Afbeeldingen zijn niet alleen representaties van de werkelijkheid, maar tonen ook een blik op die werkelijkheid.  In deze themacursus bestuderen we de relatie tussen perceptie en visuele cultuur vanuit het standpunt dat kunstwerken steeds verschuivende ideeën over kijken belichamen.  In verschillende periodes kijken mensen niet alleen anders, ze kijken ook naar andere dingen.  De beeldende kunst biedt ons dus zowel een geschiedenis van het kijken als een theorie over kijken.  Deze cursus richt zich op vroeg-moderne visuele cultuur van 1600-1800. We bestuderen de invloed van technologische ontwikkelingen zoals bijvoorbeeld de uitvinding van de microscoop en de camera obscura op de kunst in de 17e eeuw en focussen op kunstwerken die als optische experimenten gelden zoals kijkkasten, anamorphoses en trompe l’oeil schilderijen.  In de cursus wordt ook aandacht gegeven aan de blikrichtingen en manipulatie van de beschouwer, en aan de wijze waarop kunst invloed heeft gehad op wereldbeschouwelijke verschuivingen zoals rariteitenkabinetten die de aanblik op de wereld deden verruimen, interieur schilderijen die grensverleggingen tonen tussen tussen privésfeer en openbare ruimte tussen en tussen fysieke en mentale ruimte, en (miniatuur) portretten die intimiteit creeëren. We kijken ook naar vroeg-moderne filosofische en pedagogische verbanden tussen (leren) kijken en (leren) denken.
 
We lezen onder meer teksten van Svetlana Alpers, Victor Stoichita, Michael Ann Holly, René Descartes, Martha Hollander, Susan Stewart, en Gaston Bachelard.
 

 
Level

Presumed foreknowledge

Test information

Specifics

Assumed previous knowledge
Ingangseisen:
Afgeronde bacheloropleiding Kunstgeschiedenis of ACW

Required materials
Texts
Te bestuderen teksten en beeldmateriaal wordt voor aanvang van de cursus via de syllabus verspreid.

Instructional modes
At-home PER2 gel1
Attendance MandatoryYes

Lecture

Tests
Schriftelijk tentamen (AT HOME)
Test weight33
Test typeWritten exam
OpportunitiesBlock PER 2, Block PER 3

Minimum grade
5,5

Schriftelijk werkstuk
Test weight67
Test typeProject
OpportunitiesBlock PER 2, Block PER 3

Minimum grade
5,5