Na afloop van de cursus kan de student
1. de geschiedenis van de prentkunst, de materialiteit van prenten en de geschiedenis van het verzamelen van prenten in de periode tussen 1440 en 1700 analyseren en toepassen,
2. semi-zelfstandig objectgericht onderzoek naar prenten en prentalbums in de collectie van het Rijksprentenkabinet uitvoeren en er zowel mondeling als schriftelijk (volgens wetenschappelijke conventies) over rapporteren,
3. prenten en prentenalbums als museale objecten veilig hanteren.
|
|
Prentenalbums in het Rijksprentenkabinet, 1440-1700
Het Rijksprentenkabinet (Rijksmuseum Amsterdam) verzamelt al vele decennia actief vroegmoderne prentalbums. De grote collectie albums vormt een rijke historische context voor de ruim 800.000 losse prenten in de collectie. De albums bieden een mooie illustratie van de redenen waarom mensen prenten kochten, in welke onderwerpen zij geïnteresseerd waren, hoe zij hun prenten rangschikten, etc.
Het Rijksprentenkabinet heeft de collectie prentalbums online inmiddels vrijwel helemaal ontsloten in de Rijksstudio. De beschrijvingen zijn daar echter vrij kort en zakelijk. Diepgaander onderzoek naar de albums uit het Rijksprentenkabinet zou nog vele prachtige inzichten kunnen verschaffen op het gebied van het gebruik van de vroegmoderne prent: Wie verzamelden er prenten? Welke typen prenten waren er populair? Welke thema’s werden samengebracht in albums? En waarom verzamelde men prenten en stelde men albums samen? Voor wetenschappelijke of hobbymatige doeleinden? Als aandenken aan een verre reis? Of als artistieke voorbeelden om in een kunstenaarsatelier te gebruiken? We bestuderen tijdens deze werkgroep deze deelcollectie van het Rijksprentenkabinet niet alleen op objectniveau maar ook in de context van andere bewaard gebleven historische prentcollecties/albums.
|
|
|
|
Afgeronde Bachelor Kunstgeschiedenis of Algemene Cultuurwetenschappen.
|
|
|
De colleges vinden gedeeltelijk plaats op locatie, in de studiezaal van het Rijksprentenkabinet in Amsterdam, waar we kunnen werken met de originele objecten.
|
|