LET-KGM597A
Kerncursus: Kunstgeschiedenis
Cursus informatieRooster
CursusLET-KGM597A
Studiepunten (ECTS)5
Categorie-
VoertaalNederlands
Aangeboden doorRadboud Universiteit; Faculteit der Letteren; Kunstgeschiedenis;
Docenten
Coördinator
dr. J.D.M. Baetens
Overige cursussen docent
Docent
dr. J.D.M. Baetens
Overige cursussen docent
Contactpersoon van de cursus
dr. J.D.M. Baetens
Overige cursussen docent
Examinator
dr. J.D.M. Baetens
Overige cursussen docent
Collegejaar2021
Periode
PER 1  (30-08-2021 t/m 07-11-2021)
Aanvangsblok
PER 1
Onderwijsvorm
voltijd
Opmerking-
Inschrijven via OSIRISJa
Inschrijven voor bijvakkersJa
VoorinschrijvingNee
WachtlijstNee
Plaatsingsprocedure-
Cursusdoelen
Na afloop van deze cursus kan de student
1. de voornaamste kunsthistorische methoden en theoretische discussies benoemen en toepassen, alsmede de achtergronden van hun ontstaan en verdere ontwikkeling en toepassingsmogelijkheden;
2. een kunsthistorische tekst naar methoden herkennen en kritisch toetsen op methodische merites;
3. bepalen welke methode en welk theoretisch kader nodig zijn bij de beantwoording van gerichte vragen over specifieke materialen, en analyseren welke positie de eigen activiteiten tot nu toe hebben binnen de methodische tradities van de kunstgeschiedenis en visuele cultuur hebben gehad, dit in het bijzonder als voorbereiding op de masterscriptie;
4. mondeling, via groepsdiscussies en presentaties, een beredeneerd oordeel geven over specifiek theoretische en methodische aspecten van kunsthistorische teksten;
5. reflecteren op het totaal aan vakvaardigheden van de kunstgeschiedenis, waar de student mee kennis gemaakt heeft in de bachelorstudie; reflecteren op de fundamentele connectie tussen kunsttheorie en de praktijk van de visuele cultuur.
Deze cursus draagt bij aan MA-kwalificaties Kunst- en Cultuurwetenschappen en die van de MA-variant Kunstgeschiedenis.
Inhoud

Deze cursus laat studenten kennismaken met de benaderingswijzen, concepten, problemen en debatten die de geschiedenis van de kunst en visuele cultuur markeren.  Het uitgangspunt van deze cursus is: hoe doe je kunstgeschiedenis?  Hoe pas je benaderingswijzen toe? Hoe breng je theorie in praktijk? Hoe bestudeer en interpreteer je een kunstwerk in de context waarin het gemaakt is, maar ook binnen de hedendaagse cultuur waarin het (nog steeds) betekenis heeft? Hoe verhouden verschillende kunstvormen, genres en media zich tot elkaar? En wat voor impact hebben kunstwerken uit het verleden op de kunstpraktijk en gedachtengoed uit het heden? Het doel van cursus is te komen tot een kritisch bewustzijn, waarbij studenten in staat zijn:

  • De vorm van kunstwerken te “lezen," dan wil zeggen, formeel te analyseren en betekenis te geven
  • Kunsthistorische en theoretische teksten kritisch te analyseren en begrijpen in de context van een groter debat of een bredere probleemstelling
  • Een hypothese op te stellen en uit te werken op basis van gelezen literatuur en aan de hand van geselecteerde voorbeelden, die als bijdrage beschouwd kan worden aan een bredere (internationale) discussie
  • Maatschappelijke relevantie van kunstuitingen te omschrijven en deze uit te diepen

De Kerncursus Kunstgeschiedenis plaatst urgente maatschappelijke vragen over betekenis, identiteit, postkolonialisme, (neo-)kapitalisme, gender, nieuwe media en de huidige consumptiecultuur in de bredere, transhistorische context van de beeldende kunst. Hoe verhoudt de analyse van oude kunst zich tot huidige ontwikkelingen in de hedendaagse kunstpraktijk?  Wat doen musea, voor wie zijn ze bedoeld en wat drukken ze uit met hun huidige tentoonstellingsbeleid? De Kerncursus Kunstgeschiedenis biedt een breed scala aan methoden en benaderingswijzen aan die in de loop van de 20ste en 21ste eeuw zijn ontwikkeld voor het begrijpen en analyseren van kunst en visuele cultuur, waarbij de cursus ook teruggrijpt naar eerdere (filosofische) theorieën die deze ontwikkelingen mogelijk hebben gemaakt. De cursus heeft als doel studenten te leren een passende benaderingswijze te selecteren en toe te passen op verschillende genres of materialen op basis van een specifieke vraagstelling. De cursus wil tevens studenten kritisch leren kijken en reflecteren. Het uiteindelijke idee achter de cursus is de student in staat te stellen om op onafhankelijke wijze een kunsthistorisch onderzoek naar keuze uit te voeren dat uitmondt in de masterscriptie en het referaat. Theoretische concepten die onder andere aan bod komen zijn blik en gender; globaal, lokaal & postkoloniaal, en het lichaam en affect. 

Cursusboek:  Michael Hatt en Charlotte Klonk, Art History: A Critical Introduction to its Methods, Manchester en New York, 2006. Dit boek biedt een kritisch overzicht van de kunstgeschiedenis, vanaf Georg Wilhelm Friedrich Hegel (1770-1831), via invalshoeken als iconografie en iconologie, naar sociale en marxistische kunstgeschiedenis tot en met feministische, psychoanalytische, semiotische en postkolonialistische benaderingen. Er zullen ook extra teksten worden opgegeven. Per bijeenkomst zijn er daarnaast extra schrijfopdrachten die de student voorbereiden op het eindwerkstuk en (groeps-) presentaties.  

Niveau

Voorkennis

Toetsinformatie

Bijzonderheden

Voorkennis
Ingangseisen:
Afgeronde bacheloropleiding Kunstgeschiedenis of ACW

Verplicht materiaal
Boek
Titel:Art History: A Critical Introduction to its Methods
Auteur:Michael Hatt en Charlotte Klonk
Uitgever: Manchester en New York, 2006
Literatuur
Titel:Verdere literatuur beschreven in de syllabus.

Werkvormen
Hoorcollege

Toetsen
Portfolio
Weging100
ToetsvormWerkstuk
GelegenhedenBlok PER 1, Blok PER 2

Minimum cijfer
5,5