LET-LETKM016
Atelier
Cursus informatieRooster
CursusLET-LETKM016
Studiepunten (ECTS)5
Categorie-
VoertaalNederlands
Aangeboden doorRadboud Universiteit; Faculteit der Letteren; Letterkunde;
Docenten
VorigeVolgende 4
Docent
prof. dr. B.Y.A. Adriaensen
Overige cursussen docent
Docent
dr. R.H. van den Beuken
Overige cursussen docent
Docent
prof. dr. M.G.E. Boyden
Overige cursussen docent
Coördinator
dr. D. Kersten
Overige cursussen docent
Examinator
dr. D. Kersten
Overige cursussen docent
Collegejaar2022
Periode
JAAR  (05-09-2022 t/m 03-09-2023)
Aanvangsblok
JAAR
Onderwijsvorm
voltijd
Opmerking-
Inschrijven via OSIRISJa
Inschrijven voor bijvakkersJa
VoorinschrijvingNee
WachtlijstNee
Plaatsingsprocedure-
Cursusdoelen
De doelen van de inhoudelijk verschillende ateliers kunnen in detail afwijken van elkaar, maar zullen altijd gerelateerd zijn aan de eindtermen van de opleiding. Ateliers zullen toewerken naar het behalen van de volgende doelen:
  • het verdiepen van de repertoirekennis van de letterkunde en/ of de literatuurwetenschap;
  • de toepassing van verworven inhoudelijke kennis, inzicht en vaardigheden in een schriftelijk werkstuk of andere vormen van verslaglegging die beantwoorden aan de eisen van wetenschappelijke kennisproductie, al dan niet in een vreemde taal;
  • het onder begeleiding onderzoeken van een relevant, specifiek vraagstuk uit de letterkunde of literatuurwetenschap met behulp van passende theorie en methoden;
  • het organiseren van de eigen werkzaamheden, met name individueel, maar ook het evalueren en verbeteren van het eigen werk op basis van feedback.
Inhoud
Het atelier biedt studenten de mogelijkheid om in een (bijna) individuele setting nauw samen te werken met een docent op het gebied van diens actuele onderzoek. Het atelier biedt verdieping op het reguliere cursusaanbod van de specialisaties Literatuur en Samenleving en Literair Bedrijf. Het kan worden ingezet ter voorbereiding op het masterscriptietraject. Omdat de ateliers ook in het Duits, Engels, Frans en Spaans worden aangeboden, bieden zij de kans om meer onderwijs in een vreemde doeltaal te volgen (ook in dat opzicht kan een atelier voorbereiden op een scriptie). Er zijn echter ook ateliers in het Nederlands.

Het aantal plaatsen per atelier is in principe beperkt tot twee; tijdige planning en aanmelding is dus geboden. Sommige ateliers zijn in overleg met de betreffende docenten in te plannen, andere vinden slechts in één periode van het collegejaar plaats. Elk atelier wordt één keer per jaar georganiseerd: staat in het onderstaande overzicht dat een atelier in periode 1, 2, 3 of 4 gevolgd kan worden, dan betekent dat dat studenten die zich aanmelden met de docent kunnen overleggen in welke van de vier periodes zij het atelier kunnen volgen. Is een atelier eenmaal ingepland, bijvoorbeeld in periode 1, dan wordt hetzelfde atelier dat collegejaar niet meer aangeboden in periode 2, 3 of 4.

Je meldt je aan voor een atelier bij de opleidingsvoorzitter, dr. Dennis Kersten (dennis.kersten@ru.nl). Hij is ook de contactpersoon voor alle ateliers. Het principe "first come, first served" is van toepassing op de aanmelding. Plan je programma op tijd, eventueel met behulp van de studieadviseur. Hieronder staat het overzicht van de beschikbare ateliers, met de docentnamen en periodes waarin de ateliers gevolgd kunnen worden erbij.


Overzicht ateliers (op volgorde van taalgebied):


Atelier 1 (Nederlands)

Titel: "Teksten toegankelijk maken"

Beschrijving: Bibliotheken en archieven zijn gevuld met tal van teksten die alleen voor specialisten te lezen zijn. In dit atelier zoek je een tekst en maak je deze toegankelijk voor een breder publiek. Dat kan in de vorm van een klassieke editie, maar ook hedendaagse vormen als podcast of digitale editie zijn mogelijk.

Docent: prof. dr. Johan Oosterman

Voertaal: Nederlands

Te volgen in: periode 1 of 2


Atelier 2 (Nederlands)

Titel: “Nederlandse humor, 1600-heden”

Beschrijving: In dit atelier draai je mee met de docent in zijn lopende onderzoek naar Nederlandse humor. Er zijn daarbij twee opties. Je kunt meewerken aan het vooronderzoek voor een publieksgericht boek over naoorlogse Nederlandse humorschandalen (optie A). Of je kunt helpen met het in kaart brengen van een corpus ‘boertige’ en ‘kluchtige’ literaire teksten uit de zeventiende en achttiende eeuw (optie B). In beide gevallen zal het atelier bestaan uit een combinatie van theoretische verdieping, gericht op humor als cultureel verschijnsel en de politieke implicaties van humor, en een intensieve bestudering van primair bronnenmateriaal. Er wordt toegewerkt naar een concreet eindproduct (vorm in overleg), waarin de student de resultaten van eigen onderzoek presenteert.

Docent: dr. Ivo Nieuwenhuis

Voertaal: Nederlands

Te volgen in: periode 3 of 4


Atelier 3 (Duits)

Titel: “Die Weimarer Republik und ihre Intellektuellen”

Das Ende des 1. Weltkriegs läutete in Deutschland weitreichende gesellschaftliche Umwälzungen ein. Die parlamentarische Demokratie als Staatsform, Mitbestimmungsrechte von Frauen und Arbeiter*innen, eine größere Sichtbarkeit von sexuellen und geschlechtlichen Minderheiten, neue mediale Räume, eine zunehmende Industrialisierung und Verstädterung -- all diese Veränderungen sorgten für große gesellschaftliche Transformationen. Von vielen wurden die sozialen Transformationen als Befreiung erlebt, andere hingegen kämpften für den Bestand der "alten" Gesellschaftsordnung, die sie durch das Kaiserreich und im Militarismus verkörpert sahen. In diesem Atelier gehen wir der Frage nach, wie Schriftsteller*innen, Filmemacher*innen, Theatermacher*innen, ganz allgemein Intellektuelle auf diese gesellschaftliche Umwälzungen in Deutschland reagiert haben. Wie haben sie gesellschaftliche Transformationen aufgezeichnet und künstlerisch in Szene gesetzt? Und welche Rolle spielten Kunstschaffende bei der Schaffung von neuen sozialen Impulsen? In diesem Atelier begegnen uns Kunstrichtungen wie Dada, Surrealismus, Futurismus, dem epischen Theater, Radioexperimenten und 12-Ton-Musik, sodass wir der Frage nachgehen können, wie gesellschaftliche und künstlerische Veränderungen sich während der Weimarer Zeit aufeinander einspielen.

Prüfungsanforderungen: Das Atelier kann nach Absprache in jedem Block des gesamten akademischen Jahrs belegt werden. Ziel ist es, dass Studierende das vorgegebene Thema selbstständig erkunden, mit dem Ziel einer schriftlichen Hausarbeit, dem Führen eines Forschungsblogs oder eines journalistischen/künstlerischen Beitrags zum Thema.

Docent: dr. Doro Wiese

Voertaal: Duits (of in overleg in het Engels of Nederlands)

Te volgen in: periode 1, 2, 3 of 4


Atelier 4 (Engels)

Titel: “Anthropocene Fictions”

Beschrijving: The Anthropocene has arguably become the signature of our present moment. Originally coined by earth systems science, the term refers to a new geological epoch in which humans have become a global geophysical force as a result of the acceleration of carbon emissions (Steffen, Cruzen, and McNeill). But the Anthropocene also raises aesthetic considerations. How do we represent a world in which the very concepts of the “human” and “nature” have become fundamentally transformed? How do aesthetic categories such as the sublime help us to convey the consequences of global warming? Is the novel, the most popular genre of modern times, really suited to render this new reality or should we – as Amitav Ghosh suggests (2015) – turn to the traditional “outhouses” of literature or new hybrid forms (such as graphic novels) to imagine the collective predicament we are currently faced with? For this tutorial, we discuss some of the ongoing debates about the Anthropocene in conjunction with selected texts from Anglophone literary traditions that might be classified as Anthropocene fictions. 

Docent: prof. dr. Michael Boyden  ​

Voertaal: Engels

Te volgen in: periode 1 of 2 (voorkeur voor 1)


Atelier 5 (Engels)

Titel: “Staging Politics: Identity and Representation in Post-Brexit Drama”

Beschrijving: This studio allows you to explore issues of identity and representation (e.g. class, gender, sexuality, and ethnicity) in relation to the socio-cultural impact of Brexit. The divisive 2016 referendum has prompted many inventive responses from the theatre sector: for example, the National Theatre held interviews with British citizens from various demographics, with Carol Ann Duffy reworking their responses into a ‘verbatim drama’ titled My Country: A Work in Progress (2017). Other important productions include Roy Williams and Clint Dyers’s Death of England plays (2020), both of which address issues of class and ethnicity, while Mike Bartlett’s Albion (2017) depicts tensions relating to imperial guilt, xenophobia, and restrictive gender roles. We will be studying a corpus of such recent dramatic productions as well as relevant scholarship, which will prepare you to do your own research on how contemporary British drama engages with different aspects of personal and collective identity formation.

Docent: dr. Ruud van den Beuken

Voertaal: Engels

Te volgen in: periode 2


Atelier 6 (Frans)

Titel: “De terugkeer van de geschiedenis in de hedendaagse Franse roman”

Beschrijving: In dit atelier bestuderen we de rol van trauma en de terugkeer van de geschiedenis in enkele contemporaine Franse romans. Vragen die aan bod zullen komen zijn: hoe verhouden geschiedenis en (post-)memory zich tot elkaar, en om welke/ wiens geschiedenis gaat het? Hoe spelen deze romans in op de behoefte een nieuwe roman national te scheppen, tegen de achtergrond van de toenemende maatschappelijke polarisatie in Frankrijk, met name ook als het gaat om de integratie van (de verhalen van) Franse burgers met een migratieachtergrond? Welke narratieve strategieën gebruiken auteurs om deze geschiedenissen dichter bij hun lezers te brengen, en welke impact hebben deze keuzes op het literair veld in bredere zin?

Docent: prof. dr. Alicia Montoya

Voertaal: Frans of Nederlands

Te volgen in: periode 3 of 4


Atelier 7 (Spaans):

Titel: “Representaciones del cambio climático en las culturas hispánicas”

Beschrijving: En este taller analizaremos la representación del cambio climático en las culturas hispánicas. Partiremos de varios textos teóricos que tratan el tema de la violencia ('slow violence'), la memoria ('anticipated memory') y el post-antropoceno en el contexto del cambio climático para relacionar estos conceptos no solo con producciones artísticas sino también conceptuales desde el mundo hispánico.

Docent: prof. dr. Brigitte Adriaensen

Voertaal: Spaans

Te volgen in: periode 2
 
Niveau

Voorkennis
De ateliers bieden verdieping op de cursussen van Literatuur en Samenleving en Literair Bedrijf; qua onderwerpen sluiten ze ook bij de hoofdthema's van beide programma's aan. Ateliers zijn dus vooral bedoeld voor studenten van deze twee specialisaties. Uiteraard is voor moedertaalsprekers van het Nederlands voldoende taalbeheersing een vereiste voor de ateliers in de vreemde talen.
Toetsinformatie
Verschilt per atelier, al zullen de meeste ateliers getoetst worden met een werkstuk.
Bijzonderheden

Werkvormen
Cursus

Toetsen
Portfolio
Weging100
ToetsvormWerkstuk
GelegenhedenBlok JAAR, Blok JAAR

Minimum cijfer
5,5