Na afloop van de cursus kun je:
- in teamverband taken verdelen en constructief samenwerken
- een maatschappelijk vraagstuk vertalen in een projectplan (inclusief onderzoek)
- de resultaten van het (onderzoeks)project op een heldere en voor de samenleving relevante manier presenteren
- reflecteren op het groeps- en onderzoeksproces
- een theoretisch doordacht én praktisch haalbaar plan of eindproduct ontwikkelen, geworteld in de concrete erfgoedpraktijk, om historisch erfgoed en publiek met elkaar in contact te brengen
|
|
In de denktank ga je aan de slag met een concrete opdracht van een organisatie op het gebied van cultureel erfgoed en publiek.
Je maakt bijvoorbeeld een pop-up tentoonstelling in opdracht van een museum of denkt op vraag van een stad mee na over een publieksprogramma over het stedelijk archeologisch, literair, of (kunst-)historisch erfgoed. Op die manier breng je niet alleen je historische kennis in de praktijk maar ook de theoretische inzichten over de relatie tussen erfgoed en publiek die je in de Themacursus verwierf. Je beantwoordt daarbij vragen van zowel theoretische als juist heel praktische aard, zoals: waarom is dit historisch erfgoed nu belangrijk? En voor wie? Maar ook: hoe bouw je nu eigenlijk een goede tentoonstelling? En: hoe bereik je daarbij een nieuw publiek? Door koppeling van je inhoudelijke deskundigheid en expertise op het vlak van de relatie tussen erfgoed en publiek, kom je tot een professioneel eindproduct dat ook meteen een visitekaartje kan zijn voor je verdere loopbaan.
Over de denktank
De denktank is een cursus waarin je in interdisciplinair samengestelde groepen onder begeleiding van een docent een maatschappelijk vraagstuk onderzoekt. De opzet is vergelijkbaar met hoe in de maatschappij onderzoek wordt gedaan op projectbasis. In de denktank gebruik je de kennis en vaardigheden die je in je studie en de andere cursussen van de minor hebt opgedaan en breidt deze verder uit door van elkaar te leren tijdens het werken aan het project. Op die manier ontwikkel je de competenties vanuit je eigen discipline voor je professionele toekomst.
Die combinatie van onderzoek, reflectie en praktijk is het kernpunt van de denktank.
Overweeg je een individuele invulling van de denktank? Houd dan rekening met het tijdpad (15 december verzoek indienen bij de examencommissie). Meer informatie hierover vind je in de minorgids.
|
|
|
|
LET-LETMI-TH03 - Themacursus: Cultureel Erfgoed en Publiek
Schrijf je in december in voor deze cursus, ook als je de herkansing van de themacursus, die in januari plaatsvindt, nog moet maken en dus op het moment van inschrijven voor de denktank nog niet aan de ingangsvoorwaarde (themacursus behaald) voldoet. Wil je een individuele invulling van de denktank gaan doen, dien dan voor de kerstvakantie je verzoek in bij de examencommissie.
|
|
|
|