LET-LETMI-TH05
Themacursus: Het Menselijk Taalvermogen
Cursus informatieRooster
CursusLET-LETMI-TH05
Studiepunten (ECTS)5
Categorie-
VoertaalNederlands
Aangeboden doorRadboud Universiteit; Faculteit der Letteren; Letteren algemeen;
Docenten
VorigeVolgende 5
Docent
dr. M.E. Broersma
Overige cursussen docent
Docent
dr. C.W. Coopmans
Overige cursussen docent
Docent
prof. dr. O.A. Crasborn
Overige cursussen docent
Docent
dr. S.L. Frank
Overige cursussen docent
Docent
dr. J.G. Geenen
Overige cursussen docent
Collegejaar2020
Periode
PER 1  (31-08-2020 t/m 01-11-2020)
Aanvangsblok
PER 1
Onderwijsvorm
voltijd
OpmerkingToegankelijk voor minorstudenten van de Faculteit Letteren en FFTR.
Inschrijven via OSIRISJa
Inschrijven voor bijvakkersJa
VoorinschrijvingNee
WachtlijstNee
Plaatsingsprocedure-
Cursusdoelen
Na afloop van de cursus kun je:
  • de belangrijkste actuele maatschappelijke en wetenschappelijke vraagstukken op het gebied van het thema van de minor benoemen en interpreteren
  • kritisch reflecteren op de in wetenschappelijk onderzoek over het thema van de minor gehanteerde concepten, theorieën en methodes en de verschillen tussen de benaderingswijzen van geesteswetenschappelijke disciplines benoemen en verklaren
Inhoud
In je minor ga je aan de slag met een actueel maatschappelijk thema, gebaseerd op vragen uit de Nationale Wetenschapsagenda. Deze themacursus is een introductie op het thema van de minor met als doel een theoretische basis te leggen, die je vervolgens in de cursus Wetenschap en Samenleving en de denktank inzet.
 
In de themacursus komen studenten in aanraking met een aantal grote vragen binnen de moderne taalkunde en leren zij hoe deze onderzoekbaar gemaakt worden. Het vertrekpunt is de observatie dat, alhoewel het spraaksignaal van zichzelf geen structuur bevat, sprekers de neiging hebben om daar toch structuur aan op te leggen. We zijn ons er echter niet van bewust hoe we dit precies doen en hoe die structuur er precies uitziet. Men is het erover eens dat deze eigenschappen van taal en taalgebruikers iets fundamenteels zeggen over de menselijke cognitie, maar wat precies, dat is het onderwerp van levendige debatten, die gaan over de aard van taalstructuur en de mate waarin deze structuur specifiek is voor taal. Recente antwoorden op deze vragen hebben belangrijke implicaties voor de manier waarop we kijken naar taalverwerking, taalvariatie, taalverwerving, gebarentaal en taalstoornissen.
Niveau

Voorkennis

Toetsinformatie

Bijzonderheden

Verplicht materiaal
Artikelen
Wordt via Brightspace bekend gemaakt.

Werkvormen
Cursus
AanwezigheidsplichtJa

Toetsen
Portfolio
Weging100
ToetsvormWerkstuk
GelegenhedenBlok PER 1, Blok PER 2

Minimum cijfer
5,5