- De student is vertrouwd met actuele ontwikkelingen in de eigentijdse Nederlandstalige letterkunde;
- De student heeft kennis van de belangrijkste eigentijdse literatuuropvattingen en -stromingen en kan vanuit een literatuurwetenschappelijke attitude kritisch reflecteren op de allernieuwste literaire teksten;
- De student is in staat zelfstandig een eenvoudig wetenschappelijk onderzoek te doen naar een eigentijds literair werk;
- De student kan zelfstandig 21ste-eeuws proza en poëzie, en de typische eigenaardigheden, analyseren.
|
|
Meer dan in enige andere periode is de Nederlandstalige literatuur in het nieuwe decennium volop in beweging. Allerlei zaken zijn onderwerp van debat: vragen over de functie en waarde van Literatuur (met - en zonder - hoofdletter); de veranderende rol van de literatuurkritiek (met bijvoorbeeld de rol van internet en een TV-programma als De Wereld Draait Door); de publieke rol van de schrijver.
In deze collegereeks staat de eigentijdse literatuur centraal in Nederland en Vlaanderen, dat wil zeggen van plusminus 2000 tot heden. Het gaat in deze colleges over de poëzie van de een-en-twintigste eeuw, de verschuiving tussen ‘hoge’ en ‘lage’ letterkunde, de rol van de schrijver in het maatschappelijke debat en de opkomst van een nieuw ‘genre’ als Young adult literatuur. In de reeks is een debatcollege opgenomen met een gastoptreden van een Nederlandse of Vlaamse schrijver. In de flankerende theoriecolleges staat de schijnwerper op de veranderende rol van de schrijver als 'publieke figuur' in de nieuwe eeuw.
|
|
|