- de student verwerft kennis over het algemene karakter dat literair engagement had in de Republiek in de vroegmoderne periode (ca. 1550-1815);
- de student leert vroegmoderne Nederlandse teksten in detail analyseren en interpreteren, met aandacht voor zowel inhoudelijke (mens- en wereldbeeld) als formele (retoriek, literaire vormgeving) kenmerken;
- de student leert vanuit een thematische invalshoek (nl. engagement) te werken met Nederlandse literatuur;
- de student breidt zijn of haar repertoirekennis op het gebied van de vroegmoderne Nederlandse literatuur uit; meer specifiek raakt de student vertrouwd met een breed corpus geëngageerde teksten uit de vroegmoderne Nederlandse literatuur;
- de student verwerft achtergrondkennis over de geschiedenis van de Republiek in de vroegmoderne periode. |
|
In deze cursus maak je kennis met geëngageerde Nederlandse literatuur uit de vroegmoderne periode (ca. 1550-1815). Dichters waren destijds nauw betrokken bij het publieke debat en het wel en wee van hun stad of land. Regelmatig gebruikten ze hun pen om die betrokkenheid te tonen. Ze schreven vurige betogen of opvoedkundige verhandelingen, die ze publiceerden in pamfletten, tijdschriften of boeken. Een aantal van die teksten worden tijdens de cursus in detail behandeld, om zo meer inzicht te krijgen in zowel de inhoudelijke als de formele kenmerken van het vroegmoderne literaire engagement. Welke normen en waarden spreken er uit deze teksten? En welke retorische en literaire middelen worden er door de schrijvers toegepast? De bevindingen worden steeds geplaatst tegen de achtergrond van de algemene geschiedenis van de Republiek, die in deze periode zowel haar grote bloei als haar gestage neergang meemaakte.
|
|