Na afloop van de cursus kan de student:
- de belangrijkste begrippen, theorieën, methoden en bevindingen uit de psycholinguïstiek begrijpen, beschrijven en vergelijken;
- eenvoudige wetenschappelijke artikelen op het gebied van de experimentele psycholinguïstiek zelfstandig, gericht lezen, interpreteren, en kritisch beoordelen en kun je daarvan verslag doen;
- op basis van de wetenschappelijke literatuur een nieuwe onderzoeksvraag formuleren en een beschrijving opstellen voor een onderzoek dat deze onderzoeksvraag beantwoordt;
- de voor- en nadelen van verschillende experimentele methoden in de psycholinguïstiek evalueren en beargumenteren, en geschikte methode(s) benoemen bij een gegeven onderzoeksvraag;
- verbanden leggen tussen psycholinguïstiek, taalkunde en cognitieve psychologie.
|
|
De psycholinguïstiek onderzoekt hoe mensen taal verwerven, begrijpen en produceren. Dat mensen vrijwel moeiteloos kunnen spreken, taal begrijpen, en lezen is opzienbarend, gezien de complexe cognitieve processen die eraan ten grondslag liggen. Ingegaan wordt op de vraag hoe taalgebruikers visueel en auditief woorden herkennen, en hoe het proces van tekstbegrip en syntactische en semantische zinsverwerking verloopt. Daarnaast komt de relatie tussen taal en andere aspecten van cognitie aan de orde. Er wordt geoefend in het begrijpen van artikelen die verslag doen van experimenteel onderzoek op deze terreinen. |
|
|
|
|
|
|