Na afloop van de cursus kan de student:
- de belangrijkste theorieën op het gebied van overtuigingsstrategieën en tekstontwerp benoemen, interpreteren, uitleggen en weergeven;
- deze kennis beredeneerd toepassen in het ontwerp van een persuasieve tekst (een website, of in overleg in een folder);
- de toepassing van de theorie in het ontwerp van de persuasieve boodschap op een correcte manier verantwoorden in een rapportage;
- onder begeleiding een vooronderzoek ontwerpen, afnemen en interpreteren en volgens gangbare normen rapporteren en beredeneerd toepassen in de theoretische verantwoording van de persuasieve boodschap.
|
|
In deze cursus worden theorie en empirisch onderzoek behandeld over hoe mensen persuasieve teksten verwerken en hoe gedrag kan worden beïnvloed door taal, tekst en beeld. Daarnaast komt aan de orde hoe keuzes bij het ontwerp van allerlei soorten persuasieve teksten (bijv. gezondheidsvoorlichting, reclame, fondswerving) gevolgen kunnen hebben voor het overtuigingsproces van de ontvanger. Gedurende de cursus leren studenten de theorie toe te passen door vele typen teksten te ontwerpen voor verscheidene doelgroepen. Als eindopdracht maken de studenten groepsgewijs een persuasieve website (of in overleg individueel een folder). Het ontwerp van de website is gebaseerd op een zelf ontworpen en uitgevoerd vooronderzoek, waarin alle elementen die van belang zijn voor het overtuigingsproces betrokken worden. Het ontwerp van de website wordt theoretisch gefundeerd door een beargumenteerde schriftelijke verantwoording van de ontwerpkeuzes.
|
|