Na afloop van de cursus:
-
heeft de student kennis van de basisprincipes van wetenschapscommunicatie;
-
kan de student de verschillen tussen een aantal genres gericht op het brede publiek (zoals het persbericht, het populairwetenschappelijke artikel en het ingezonden stuk in de krant) herkennen en is de student in staat deze te hanteren;
-
kan de student bestaande populairwetenschappelijke stukken analyseren en beoordelen;
-
is de student in staat om informatie in verschillende genres met de juiste focus en in de juiste toon voor hun doelgroepen te presenteren in de vorm van populairwetenschappelijke producten;
-
is de student in staat de gemaakte keuzes bij het schrijven van wetenschapsjournalistieke producten te verantwoorden aan de hand van wetenschappelijke literatuur over het vakgebied.
|
|
Wetenschappelijke inzichten dringen op verschillende manieren door in het publieke domein. Communicatie-afdelingen van universiteiten publiceren bijvoorbeeld onderzoeksresultaten in de vorm van een persbericht, journalisten interviewen wetenschappers die in het nieuws zijn, deskundigen mengen zich in opiniestukken in het maatschappelijk debat en wetenschapsjournalisten berichten over de wetenschappelijke bevindingen in populairwetenschappelijke artikelen. achtergronden bij achtergrondartikel of in een interview met een onderzoeker.
Wetenschapscommunicatoren maken publieksgerichte producten voor zeer uiteenlopende media (kranten, tijdschriften, televisie, digitale media), in zeer uiteenlopende genres (persbericht, nieuwsbericht, interview, column), in zeer uiteenlopende vormen (klassiek wetenschapsjournalistiek artikel, blog, vlog, podcast) voor zeer uiteenlopende lezers. Dat stelt hoge eisen aan hun vaardigheden met betrekking tot het stellen van de juiste vragen, het selecteren van betrouwbare bronnen én het formuleren van antwoorden die voor de beoogde lezers relevant en toegankelijk zijn.
In de cursus Publieksgericht schrijven leer je hoe je resultaten van wetenschappelijk onderzoek beschikbaar maakt voor een breder publiek. Je maakt kennis met de basisprincipes van de publiekscommunicatie en wetenschapsjournalistiek en gaat ook zelf als wetenschapscommunicator aan de slag. De nadruk ligt in deze cursus op 'learning by doing' ofwel zelf populairwetenschappelijke producten maken, daarop feedback krijgen van medestudenten en docent, en ze vervolgens verbeteren.
|
 |
|
|
|
|
|