Aan het eind van deze cursus:
- heeft de student een breder inzicht in de (Nederlandse) taalkunde en haar recente historische ontwikkeling;
- heeft de student een eerste stap gezet naar specialisatie in een bepaald taalkundig onderwerp;
- is de student in staat een taalwetenschappelijk artikel grondig te lezen en te presenteren;
- heeft de student kennis gemaakt met verschillende manieren om taalkundig onderzoek over het voetlicht te brengen. |
|
De taalwetenschap kent al ongeveer zestig jaar een grote bloei, in heel veel verscheidenheid. Nederlandse taalkundigen staan daarbij in heel veel takken van de taalkunde al lange tijd vooraan. In dit college worden enkele ‘klassieke’ artikelen van Nederlandse taalkundigen gelezen, en worden deze in de context van de internationale school waar ze toe behoren geplaatst. De student leert zo de taalkunde in haar volle breedte nog wat beter kennen, maar neemt ook zelf een publicatie onder de hoede, die op verschillende manieren wordt verwerkt: de student geeft er een mondelinge presentatie over, schrijft er een artikel over op academisch niveau en legt het artikel (in zelfgekozen vorm) uit aan een breder publiek. De artikelen worden in overleg met de docent gekozen, en in aansluiting op de eigen belangstelling, maar moet ook kritisch bijdragen aan het werk van medestudenten.
|
|