 | |  |  | Cursus |  | LET-RTCBF210 | Categorie |  | - | Voertaal |  | Frans | Aangeboden door |  | Radboud Universiteit; Faculteit der Letteren; Romaanse talen culturen; | Docenten |  | | | Collegejaar | | 2020 | | Periode | | PER 1-PER 2 | (31-08-2020 t/m 24-01-2021) |
| Aanvangsblok | | PER 1 |  |
| Onderwijsvorm | | voltijd |  |
| Opmerking | | - | Inschrijven via OSIRIS | | Ja | Inschrijven voor bijvakkers | | Ja | Voorinschrijving | | Nee | Wachtlijst | | Nee | Plaatsingsprocedure | | - |
|  |  |  |  |  |
Na afloop van de cursus kan de student:
- een grote hoeveelheid informatie en teksten met betrekking tot de literatuur van de periode 1600-1900 verwerken, daarbij hoofd- en bijzaken onderscheidend;
- de belangrijkste literaire stromingen en enkele canonieke auteurs uit deze periode identificeren;
- enkele belangrijke literatuurwetenschappelijke concepten definiëren en toepassen op de primaire teksten;
- de primaire teksten analyseren op het niveau van genre, structuur, verteltechniek en taalgebruik;
- de primaire teksten interpreteren in relatie tot hun revolutionaire context, zowel in relatie met de geschiedenis als met de literatuur;
- in een langer essay een eigen beargumenteerde visie geven op een literaire tekst, en deze in helder en correct Frans formuleren;
- actief en voorbereid deelnemen aan een discussie, in het Frans, over een letterkundig onderwerp.
Après avoir suivi le cours, l’étudiant saura
- traiter une quantité considérable de textes primaires et secondaires, en faisant le tri entre l’essentiel et l’accessoire ;
- identifier les courants littéraires majeurs de la littérature des XVIIe-XIXe siècles, ainsi qu’un certain nombre d’auteurs canoniques ;
- définir un certain nombre de concepts théoriques et les appliquer aux œuvres lues ;
- analyser les œuvres lues au niveau de leur genre, structure, technique narrative et langage ;
- interpréter les œuvres lues en tenant compte de leur contexte révolutionnaire (historique et/ou littéraire) ;
- rédiger un essai qui présente une vision bien argumentée sur une œuvre littéraire (XVIIe-XIXe siècles), dans un français correct ;
- faire une présentation sur un fragment littéraire.
- participer de façon active, et bien préparée, à une discussion en français sur un sujet littéraire.
|
 |
|
Aan de hand van een aantal tekstfragmenten en langere werken, zal een beeld worden geschetst van de ontwikkeling van de Franse literatuur vanaf het begin van de 17e eeuw tot het einde van de 19e eeuw. Daarbij zal de aandacht in het bijzonder uitgaan naar de Franse revolutie en de wisselwerking tussen literaire teksten en maatschappelijke verandering. Vragen die aan bod zullen komen zijn: hoe werkten literaire teksten als middel om na te denken over de inrichting van een betere maatschappij? Hoe veranderde de verhouding van het individu tot de maatschappij en tot het gezag? En ten slotte: hoe ontwikkelde zich de rol van de literatuur en van de auteur binnen de Franse samenleving, mede als gevolg van de politieke omwentelingen die deze periode hebben gekenmerkt?
La révolution française constitue l’ultime repère pour toute histoire de la France moderne. Cependant, loin d’être la seule révolution dans l’histoire de la première modernité, elle constitue un seul point fort dans une série plus grande d’émeutes, de soulèvements et de révolutions s’échelonnant tout au long du XVIIe au XIXe siècle. Pendant ce séminaire nous étudierons un certain nombre de textes, contextes et fragments représentatifs de la littérature du XVIIe jusqu’à la fin du XIXe siècle, en nous intéressant surtout à l’idée de la révolution qui a marqué de son empreinte la société de cette période. Il s’agira en particulier d’étudier le lien entre révolution politique, l’Ancien Régime et ses survivances, ainsi que la notion de révolution littéraire. De la sorte, on pourra reconsidérer les grandes périodes de l’histoire littéraire à travers le prisme de ce concept et ses modalités.
|
 |
| | | |
Luistertaal
Deze cursus kan door minorstudenten ook in de luistertaalvariant gevolgd worden. Dat houdt in dat studenten die wel over voldoende receptieve kennis van het Frans beschikken om teksten te kunnen lezen en de colleges te kunnen volgen, maar wiens spreek- en schrijfvaardigheid in het Frans niet zo goed is, de mogelijkheid krijgen om bij deze cursus de opdrachten, presentaties, en toetsen in het Nederlands of Engels te maken. Bij tentamens is de vraagstelling dan in het Frans en mag je in het Nederlands of Engels antwoorden. Als je belangstelling hebt en zelf denkt dat je voldoende receptieve vaardigheid bezit, neem dan contact op met de cursuscoördinator van deze cursus. Klik hier voor een zelftest Frans.
De laatste twee leerdoelen voor studenten die deze cursus in de luistertaalvariant volgen, zijn iets anders dan voor de bachelorstudenten, namelijk
Na afloop van de cursus kan de student:
- in een langer essay een eigen beargumenteerde visie geven op een literaire tekst;
- actief en voorbereid deelnemen aan een discussie over een letterkundig onderwerp.
|
 |
|
|
| VoorkennisAanschuifonderwijs.. VWO Frans vereist. Open voor exchangestudenten die voldoen aan toegangseis, geen limiet. |
|  |  | Verplicht materiaalBoekPierre Corneille, Le Cid, Paris, Belin Gallimard (Classico Collège), 2014 |
ISBN | : |  | 9782701183428 |
Titel | : |  | Le Cid |
Auteur | : |  | Pierre Corneille |
Uitgever | : |  | Belin Gallimard, 2014 |
 | BoekDenis Diderot, Le Neveu de Rameau, ed. Michel Delon, Paris, Gallimard Folio, 2016 |
ISBN | : |  | 978-2070317479 |
Titel | : |  | Le Neveu de Rameau |
Auteur | : |  | Denis Diderot |
Uitgever | : |  | Paris, Gallimard Folio, 2016 |
 | BoekVictor Hugo - Le Dernier Jour d'un condamné, Paris, Gallimard Folio Classique, 2017 |
ISBN | : |  | 978-2072699917 |
Titel | : |  | Le Dernier Jour d’un condamné |
Auteur | : |  | Victor Hugo |
Uitgever | : |  | Gallimard Folio Classique |
 | BoekGeorges Rodenbach, Bruges-la-Morte, Paris, Flammarion GF, 1998 |
ISBN | : |  | 978-2080710116 |
Titel | : |  | Bruges-la-Morte |
Auteur | : |  | Georges Rodenbach |
Uitgever | : |  | Paris, Flammarion GF, 1998 |
 | BoekD.A.F de Sade, La philosophie dans le boudoir, Paris, La Musardine, 1997 |
ISBN | : |  | 9782842710200 |
Titel | : |  | La philosophie dans le boudoir |
Auteur | : |  | D.A.F. de Sade |
Uitgever | : |  | La Musardine |
 | BoekHonoré de Balzac, Le Père Goriot, Paris, Le Livre de poche, 2004 |
ISBN | : |  | 9782253085799 |
Titel | : |  | Le Père Goriot |
Auteur | : |  | Honoré de Balzac |
Uitgever | : |  | Le Livre de Poche |
 | BoekMme de Lafayette, La Princesse de Clèves, ed. J. Mesnard, GF-Flammarion, 2019 |
ISBN | : |  | 978-2081489738 |
Titel | : |  | La Princesse de Clèves |
Auteur | : |  | Madame de Lafayette |
Uitgever | : |  | GF-Flammarion |
 |
|
Werkvormen At-home PER2 gel1 Aanwezigheidsplicht |  | Ja |

 | At-home PER2 gel2 Aanwezigheidsplicht |  | Ja |

 | Hoorcollege / werkcollege Aanwezigheidsplicht |  | Ja |
 AlgemeenVan de studenten wordt een actieve bijdrage verwacht in de discussie.
 |
| Toetsen Schriftelijk tentamen 1 (AT HOME)Weging |  | 25 |
Toetsvorm |  | Schriftelijk tentamen |
Gelegenheden |  | Blok PER 1, Blok PER 2 |
Minimum cijfer5,0
 | Schriftelijk tentamen 2 (AT HOME)Weging |  | 25 |
Toetsvorm |  | Schriftelijk tentamen |
Gelegenheden |  | Blok PER 2, Blok PER 3 |
Minimum cijfer5,0
 | WerkstukWeging |  | 50 |
Toetsvorm |  | Werkstuk |
Gelegenheden |  | Blok PER 2, Blok PER 3 |
Minimum cijfer5,5
 |
|
|  | |
  |  |
|  |