LET-RTCBF210
Littérature et révolution (XVIIe-XIXe siècle)
Cursus informatieRooster
CursusLET-RTCBF210
Studiepunten (ECTS)5
Categorie-
VoertaalFrans
Aangeboden doorRadboud Universiteit; Faculteit der Letteren; Romaanse talen culturen;
Docenten
Docent
dr. L.M.W. Marcellesi
Overige cursussen docent
Examinator
prof. dr. A.C. Montoya
Overige cursussen docent
Docent
prof. dr. A.C. Montoya
Overige cursussen docent
Coördinator
prof. dr. A.C. Montoya
Overige cursussen docent
Contactpersoon van de cursus
prof. dr. A.C. Montoya
Overige cursussen docent
Collegejaar2022
Periode
PER 1-PER 2  (05-09-2022 t/m 29-01-2023)
Aanvangsblok
PER 1
Onderwijsvorm
voltijd
OpmerkingAanschuifonderwijs..
Open voor exchangestudenten die voldoen aan toegangseis, geen limiet.
Inschrijven via OSIRISJa
Inschrijven voor bijvakkersJa
VoorinschrijvingNee
WachtlijstNee
Plaatsingsprocedure-
Cursusdoelen
Na afloop van de cursus kan de student:
  • een grote hoeveelheid informatie en teksten met betrekking tot de literatuur van de periode 1600-1900 verwerken, daarbij hoofd- en bijzaken onderscheidend;
  • de belangrijkste literaire stromingen en enkele canonieke auteurs uit deze periode identificeren;
  • enkele belangrijke literatuurwetenschappelijke concepten definiëren en toepassen op de primaire teksten;
  • de primaire teksten analyseren op het niveau van genre, structuur, verteltechniek en taalgebruik;
  • de primaire teksten interpreteren in relatie tot hun revolutionaire context, zowel in relatie met de geschiedenis als met de literatuur;
  • in een langer essay een eigen beargumenteerde visie geven op een literaire tekst, en deze in helder en correct Frans formuleren;
  • actief en voorbereid deelnemen aan een discussie, in het Frans, over een letterkundig onderwerp.
 
Après avoir suivi le cours, l’étudiant saura
  • traiter une quantité considérable de textes primaires et secondaires, en faisant le tri entre l’essentiel et l’accessoire ;
  • identifier les courants littéraires majeurs de la littérature des XVIIe-XIXe siècles, ainsi qu’un certain nombre d’auteurs canoniques ;
  • définir un certain nombre de concepts théoriques et les appliquer aux œuvres lues ;
  • analyser les œuvres lues au niveau de leur genre, structure, technique narrative et langage ;
  • interpréter les œuvres lues en tenant compte de leur contexte révolutionnaire (historique et/ou littéraire) ;
  • rédiger un essai qui présente une vision bien argumentée sur une œuvre littéraire (XVIIe-XIXe siècles), dans un français correct ;
  • faire une présentation sur un fragment littéraire.
  • participer de façon active, et bien préparée, à une discussion en français sur un sujet littéraire.
Inhoud
Aan de hand van een aantal tekstfragmenten en langere werken, zal een beeld worden geschetst van de ontwikkeling van de Franse literatuur vanaf het begin van de 17e eeuw tot het einde van de 19e eeuw. Daarbij zal de aandacht in het bijzonder uitgaan naar de Franse revolutie en de wisselwerking tussen literaire teksten en maatschappelijke verandering. Vragen die aan bod zullen komen zijn: hoe werkten literaire teksten als middel om na te denken over de inrichting van een betere maatschappij? Hoe veranderde de verhouding van het individu tot de maatschappij en tot het gezag? En ten slotte: hoe ontwikkelde zich de rol van de literatuur en van de auteur binnen de Franse samenleving, mede als gevolg van de politieke omwentelingen die deze periode hebben gekenmerkt?


La révolution française constitue l’ultime repère pour toute histoire de la France moderne. Cependant, loin d’être la seule révolution dans l’histoire de la première modernité, elle constitue un seul point fort dans une série plus grande d’émeutes, de soulèvements et de révolutions s’échelonnant tout au long du XVIIe au XIXe siècle. Pendant ce séminaire nous étudierons un certain nombre de textes, contextes et fragments représentatifs de la littérature du XVIIe jusqu’à la fin du XIXe siècle, en nous intéressant surtout à l’idée de la révolution qui a marqué de son empreinte la société de cette période. Il s’agira en particulier d’étudier le lien entre révolution politique, l’Ancien Régime et ses survivances, ainsi que la notion de révolution littéraire. De la sorte, on pourra reconsidérer les grandes périodes de l’histoire littéraire à travers le prisme de ce concept et ses modalités.
Niveau

Voorkennis
VWO Frans vereist.
Toetsinformatie

Bijzonderheden
Luistertaal
Deze cursus kan door minorstudenten ook in de luistertaalvariant gevolgd worden. Dat houdt in dat studenten die wel over voldoende receptieve kennis van het Frans beschikken om teksten te kunnen lezen en de colleges te kunnen volgen, maar wiens spreek- en schrijfvaardigheid in het Frans niet zo goed is, de mogelijkheid krijgen om bij deze cursus de opdrachten, presentaties, en toetsen in het Nederlands of Engels te maken. Bij tentamens is de vraagstelling dan in het Frans en mag je in het Nederlands of Engels antwoorden. Als je belangstelling hebt en zelf denkt dat je voldoende receptieve vaardigheid bezit, neem dan contact op met de cursuscoördinator van deze cursus. Klik hier voor een zelftest Frans.

De laatste twee leerdoelen voor studenten die deze cursus in de luistertaalvariant volgen, zijn iets anders dan voor de bachelorstudenten, namelijk 
Na afloop van de cursus kan de student:
  • in een langer essay een eigen beargumenteerde visie geven op een literaire tekst;
  • actief en voorbereid deelnemen aan een discussie over een letterkundig onderwerp.

 
English: This course is also open to Lingua Receptiva students (“luistertaal”). Lingua Receptiva means that students who have sufficient receptive knowledge of French to be able to read texts and follow lectures, but whose speaking and writing skills in French might not be good enough, are given the opportunity to do the assignments, presentations, (oral) exams and assignments in Dutch or English. So for example, in case of an exam the questions are in French but you may answer them in Dutch or English. If you are interested and think you have sufficient receptive skills, please contact the coordinator of that course. Click here for a receptive skills test French.

The final two learning goals are slightly altered for luistertaalstudents.
After this course the luistertaalstudent can 

  • present their own view on a literary text in a longer essay;
  • participate actively and in a prepared manner in a discussion on a literary subject.
Verplicht materiaal
Boek
Pierre Corneille, Le Cid, Paris, Belin Gallimard (Classico Collège), 2014
ISBN:978-2701183428
Kosten:2,95
Boek
Gustave Flaubert, Madame Bovary (édition Jacques Neefs), Folio, 2019
ISBN:978-2253183464
Kosten:3,90
Boek
George Sand, Histoire de ma vie (édition de Brigitte Diaz), Livre de Poche, 2004.
ISBN:978-2253161165
Kosten:10,90
Boek
Honoré de Balzac, Le Colonel Chabert, Folio, 1999.
ISBN:978-2070411184
Kosten:2,50
Boek
Madame de Lafayette, Histoire de la princesse de Montpensier et autres nouvelles, Paris, Gallimard (Folio 2 €), 2009
Kosten:2,00
Boek
Marivaux, Le Jeu de l'amour et du hasard , ed. C. Letenneur-Gendre, Paris, Hatier (Classiques & Cie), 2011
Boek
Sade, La philosophie dans le boudoir, Paris, La Musardine, 1997
ISBN:978-2364905740
Kosten:7,95
Boek
Charles Baudelaire, Les Fleurs du mal (éd. Claude Pichois), Folio Classique, 2020
ISBN:978-2072908996
Kosten:2,64

Werkvormen
Hoorcollege / werkcollege
AanwezigheidsplichtJa

Algemeen
Van de studenten wordt een actieve bijdrage verwacht in de discussie.

Toetsen
Take-home 1
Weging25
ToetsvormWerkstuk
GelegenhedenBlok PER 1, Blok PER 2

Minimum cijfer
5,5

Take-home 2
Weging25
ToetsvormWerkstuk
GelegenhedenBlok PER 2, Blok PER 3, Blok PER 4

Minimum cijfer
5,5

Presentatie
Weging25
ToetsvormMondeling
GelegenhedenBlok PER 2, Blok PER 3

Minimum cijfer
5,5

Werkstuk
Weging25
ToetsvormWerkstuk
GelegenhedenBlok PER 2, Blok PER 3, Blok PER 4

Minimum cijfer
5,5