LET-TWB134
Introduction to Language and Speech Pathology
Course infoSchedule
Course moduleLET-TWB134
Credits (ECTS)5
CategoryB1 (First year bachelor)
Language of instructionDutch
Offered byRadboud University; Faculty of Arts; Linguistics;
Lecturer(s)
Coordinator
dr. M.B. Ruiter
Other course modules lecturer
Lecturer
dr. M.B. Ruiter
Other course modules lecturer
Contactperson for the course
dr. M.B. Ruiter
Other course modules lecturer
Examiner
dr. M.B. Ruiter
Other course modules lecturer
Academic year2022
Period
PER 3-PER 4  (30/01/2023 to 03/09/2023)
Starting block
PER 3
Course mode
full-time
RemarksAanschuifonderwijs
Registration using OSIRISYes
Course open to students from other facultiesYes
Pre-registrationNo
Waiting listNo
Placement procedure-
Aims
  1. Je hebt inzicht in de variëteit aan mogelijke stoornissen in het communicatieproces.
  2. Je weet na afloop van de cursus welke talige en niet-talige verschijnselen verwacht kunnen worden bij de meest voorkomende spraak- en taalpathologieën.
  3. Tevens ben je vertrouwd met de meest gebruikte methoden om de symptomen van de betreffende communicatiestoornissen te analyseren.
Content

In deze cursus worden de belangrijkste pathologieën op het terrein van taal en spraak behandeld. Er wordt ingegaan op de verschijnselen die samenhangen met de pathologieën en de mogelijke oorzaken ervan. Tevens wordt een summier overzicht gegeven van mogelijke therapieën en de manier waarop de pathologische verschijnselen kunnen worden gemeten.

Drie thema’s die bij het bespreken van de verschillende pathologieën aan bod zullen komen zijn:

  1. Stoornis of aanpassing: Is elk symptoom een directe reflectie van de onderliggende stoornis of worden sommige symptomen ‘gekleurd’ door een al dan niet effectieve en/of efficiënte aanpassing?
  2. Objectiviteit en subjectiviteit bij meten: Kwantitatieve analyses zijn meestal objectiever dan kwalitatieve analyses, maar zelfs in kwantitatieve analyses zit ‘subjectiviteit’. Het denkkader van de onderzoeker zit bijvoorbeeld verweven in de operationalisering van de te meten concepten, de gekozen analysetechniek en in de interpretatie van de data.
  3. Task impurity (in de breedste zin gedefinieerd): Je meet meestal niet alleen zuiver de functie die je wilt meten, maar ook andere onderliggende of gerelateerde functies (bv. auditieve taalbegripstaken meten niet alleen taal, maar doen ook een beroep op het werkgeheugen). Je kunt hierbij ook denken aan co-morbiditeit en de problemen die dit kan opleveren bij de (differentiaal)diagnostiek.
Level

Presumed foreknowledge
Note for exchange students: you cannot take this course if your Dutch proficiency level is not at least C1.

Accessible to exchange students: course is in Dutch.

Maximum 5 Exchange Students.
Test information
100% tentamen, af te ronden met minimaal een 5,5. Voor enkele opdrachten geldt wel een inleverplicht
Specifics

Required materials
Literature
Binnen deze cursus wordt zowel Nederlandstalige als Engelstalige wetenschappelijke artikelen gebruikt. De literatuur staat per college genoemd in Brightspace.

Instructional modes
Lecture/Seminar

Tests
Written exam
Test weight100
Test typeWritten exam
OpportunitiesBlock PER 4, Block PER 4

Minimum grade
5,5

Group Assignment
Test weight0
Test typeProject
OpportunitiesBlock PER 4, Block PER 4

Minimum grade
voldaan