Deze cursus is ontwikkeld om je zo goed mogelijk te ondersteunen bij het bereiken van de volgende leerdoelen:
- je kunt inzichten vanuit de theorie (het leren van Nederlands als tweede taal) in verband brengen met de praktijk (het onderwijzen van Nederlands als tweede taal), met extra aandacht voor luisteren, spreken, woordenschat, grammatica, lezen en schrijven;
- je kunt op basis van door jou uitgevoerde interviews factoren beschrijven die van belang zijn voor het leren van NT2 en deze koppelen aan inzichten vanuit de theorie;
- je kunt een (participerende) observatie van NT2-lessen uitvoeren en daarvan verslag doen, waarbij je wederom koppelingen maakt met inzichten uit de literatuur.
|
|
In deze cursus gaan we in op de theorie en praktijk van het leren en het onderwijzen van Nederlands als tweede taal (NT2). Er wordt aandacht besteed aan de inrichting van dit onderwijs aan diverse doelgroepen, met een nadruk op onderwijs aan (jong)volwassenen (al zal ook onderwijs aan kinderen op de basisschool aan de orde komen).
We starten met de bespreking van het proces van tweedetaalverwerving en van tweedetaalleren en de factoren die deze processen kunnen beïnvloeden. Hierbij ga je ook in gesprek met enkele NT2-leerders over hun ervaringen met het leren van Nederlands. Verder gaan we in op de didactiek van tweedetaalonderwijs en de rol van de docent. In dit kader ga je als mini-stage een les NT2 aan volwassenen observeren, waarbij je indien mogelijk ook kunt participeren.
In het vervolg van de cursus worden het leren en het onderwijzen van verschillende aspecten van taalvaardigheid onder de loep genomen: luisteren, spreken, woordenschat, grammatica, lezen en schrijven, en alfabetisering. Uiteraard wordt ook aandacht besteed aan toetsing en evaluatie van het onderwijs. Tot slot worden maatschappelijke, politieke en culturele aspecten van NT2-onderwijs besproken.
Veel van deze cursus is ook toepasbaar op het leren en onderwijzen van vreemde talen.
|
 |
|
|
|
|
|