LET-TWM-NTC402
NT2-onderwijs en wetenschappelijk onderzoek
Cursus informatieRooster
CursusLET-TWM-NTC402
Studiepunten (ECTS)5
Categorie-
VoertaalNederlands
Aangeboden doorRadboud Universiteit; Faculteit der Letteren; Nederlandse taal en cultuur;
Docenten
Docent
prof. dr. J.P.M. Fikkert
Overige cursussen docent
Contactpersoon van de cursus
dr. H.A.K. Klatter-Folmer
Overige cursussen docent
Docent
dr. H.A.K. Klatter-Folmer
Overige cursussen docent
Docent
dr. G.J. Kootstra
Overige cursussen docent
Collegejaar2018
Periode
PER 1  (01-09-2018 t/m 02-11-2018)
Aanvangsblok
PER 1
Onderwijsvorm
voltijd
OpmerkingNiet geschikt voor exchange studenten, gezien de rol van het Nederlands (als taal) in de cursus.
Inschrijven via OSIRISJa
Inschrijven voor bijvakkersJa
VoorinschrijvingNee
WachtlijstNee
Plaatsingsprocedure-
Cursusdoelen
Deze cursus is ontwikkeld om je zo goed mogelijk te ondersteunen bij het bereiken van de volgende leerdoelen:
  1. Je verwerft kennis van fundamenteel en toegepast wetenschappelijk onderzoek naar het leren en doceren van NT2;
  2. Je kunt reflecteren op de organisatie en de praktijk van het NT2-onderwijs voor volwassenen;
  3. Je doet ervaring op als taalmaatje van een NT2-cursist;
  4. Je bent in staat om een kritische observatie uit te voeren van een les NT2;
  5. Je ontwikkelt onderzoeksvaardigheden om taaldata te analyseren.
Inhoud
In de hoor-/werkcolleges van deze cursus maak je kennis met fundamenteel en toegepast onderzoek naar het leren van een tweede taal door volwassenen en kinderen, in het bijzonder het leren van Nederlands als tweede taal. Er is nationaal en internationaal veel onderzoeksliteratuur op dit gebied beschikbaar en elk jaar maken we daaruit de voor deze cursus meest interessante selectie. We bespreken met behulp van het handboek van Bossers et al. (2015) en recente artikelen de wetenschappelijke, didactische en maatschappelijke context van het leren van NT2. Ook besteden we aandacht aan de onderdelen luisteren, spreken, lezen, schrijven, woordenschat en grammatica. Daarnaast lees je een Nederlandstalige roman of een ander werk van een schrijver voor wie Nederlands niet de moedertaal is en bespreek je de analyse van dit werk met je medestudenten en docent.
 
Naast theoretische verdieping doe je ook ervaring op in de praktijk. Je plant minimaal drie keer een bijeenkomst als zogenaamd taalmaatje, waarbij je aan de hand van opdrachten met een NT2-cursist spreekt. Op deze wijze kun je de inzichten uit deze cursus op microniveau observeren in het taalgedrag van een individuele NT2-leerder. Ook voer je een lesobservatie in een NT2-klas uit om de in deze cursus verworven kennis en inzichten in de praktijk te kunnen herkennen. Tot slot schrijf je in het kader van lopend taalwetenschappelijk onderzoek naar NT2 aan de Radboud Universiteit een klein onderzoeksvoorstel.
Voorkennis
Deze cursus is toegankelijk voor iedereen die is toegelaten tot de master Linguistics en die het Nederlands in voldoende mate beheerst.

Verplicht materiaal
Boek
Bossers, B., Kuiken, F. & Vermeer, A. (red) (2015). Handboek Nederlands als tweede taal in het volwassenenonderwijs. Bussum: Coutinho.
ISBN:978 90 469 0471 8
Titel:Handboek Nederlands als tweede taal in het volwassenenonderwijs.
Auteur:Bossers, B., Kuiken, F. & Vermeer, A.
Uitgever: Bussum: Coutinho. 2015
Artikelen
Worden nader bekend gemaakt via de digitale leeromgeving
Literatuur
Roman: lijst wordt in het eerste college uitgedeeld; eigen voorstellen zijn ook mogelijk

Werkvormen
Hoorcollege/ werkcollege

Algemeen
4 uur gecombineerde hoor- en werkcolleges + prakticum (lesobservatie, taalmaatje, onderzoek).

Toetsen
Tentamen
Weging50
ToetsvormTentamen
GelegenhedenBlok PER 1, Blok PER 2

Minimum cijfer
5,5

Portfolio
Weging50
ToetsvormDossier
GelegenhedenBlok PER 1, Blok PER 2

Minimum cijfer
5,5

Opmerking
Verslag van de praktische activiteiten die je hebt uitgevoerd.