Deze cursus is ontwikkeld om je zo goed mogelijk te ondersteunen bij het bereiken van de volgende leerdoelen:
- Je maakt kennis met enkele pedagogische en didactische theorieën en inzichten;
- Je leert onderwijs ontwerpen, uitvoeren en evalueren;
- Je ontwikkelt relaties met NT2-cursisten en met collega’s in en buiten de ’school’-organisatie;
- Je ontwikkelt een eerste visie op goed NT2-onderwijs;
- Je leert kritisch kijken waardoor je jezelf blijft ontwikkelen.
|
|
Binnen het docentenberoep vervul je drie rollen, namelijk die van de (vak)didactisch specialist, de pedagoog en de professional. In deze collegereeks wordt er een basis gelegd voor het voorbereiden, uitvoeren en reflecteren binnen deze drie rollen, in de context van het NT2-onderwijs.
Daarbij komen de volgende hoofdthema’s aan bod:
• veilig en stimulerend leefklimaat
• efficiënte lesorganisatie
• gestructureerde instructie
• activerend leerklimaat
• omgaan met verschillen
De colleges hebben tot doel jou te ondersteunen in het koppelen van theorie aan praktijk en vice versa. Dat betekent dus ook dat je vanuit de theorie en goede voorbeelden zelf -op kleine schaal- in de praktijk onderwijs gaat ontwerpen, onderzoeken en evalueren. En dat je praktijkvoorbeelden meeneemt de colleges in.
Door deze wisselwerking maak je ook een start met de vorming van jouw visie op het beroep van NT2- docent. Een visie die verder gevoed gaat worden in de vakdidactische colleges in periode 2, maar ook door de kennis en vaardigheden die je verwerft in de rol van expert NT2.
|
|
|