Na afloop van deze cursus kun je
• beredeneerde uitspraken doen over de kwaliteit van bepaalde behandel- of onderzoeksevidentie
• de betrouwbaarheid van objectieve/subjectieve metingen kwantificeren
• onderzoeksvragen vertalen naar onderzoeksdesigns en bijpassende statistische tests
• metingen die door een ander gedaan en gepubliceerd zijn interpreteren en kritisch evalueren
• een beredeneerde selectie maken uit diverse meetmethoden (m.b.t. spraakproductie, spraakakoestiek of spraakwaarneming) en die toepassen.
|
|
Deze cursus gaat over methoden van onderzoek in de taal- en spraakpathologie. Je leert onderzoek van anderen kritisch te evalueren ter voorbereiding op het opzetten van je eigen (afstudeer-)onderzoek. Ten eerste besteden we aandacht aan evidence-based practice waarbij je handvatten krijgt aangereikt om evidentie (zoals onderzoeks- of behandelevidentie) op waarde te schatten. Je ontwerpt een onderzoeksdesign om de effectiviteit van een e-health app te meten. Daarnaast wordt aandacht besteed aan methoden en technieken waarmee spraakproductie, spraakverstaanbaarheid en spraakverstaan van individuen in kaart kan worden gebracht. Naast subjectieve meetmethoden (zoals schaaloordelen) oefen je met objectieve meettechnieken om bijv. spraakakoestiek of klankwaarneming te meten. Tenslotte leer je statistische methoden toe te passen om betrouwbaarheid van metingen te kwantificeren.
|
|
|
|
|
|