LET-TWM602
Verdieping spraak- en gehoorstoornissen
Cursus informatieRooster
CursusLET-TWM602
Studiepunten (ECTS)5
Categorie-
VoertaalNederlands
Aangeboden doorRadboud Universiteit; Faculteit der Letteren; Taalwetenschap;
Docenten
Coördinator
dr. E. Janse
Overige cursussen docent
Docent
dr. E. Janse
Overige cursussen docent
Contactpersoon van de cursus
dr. E. Janse
Overige cursussen docent
Examinator
dr. E. Janse
Overige cursussen docent
Collegejaar2019
Periode
PER 1-PER 2  (31-08-2019 t/m 31-01-2020)
Aanvangsblok
PER 1
Onderwijsvorm
voltijd
Opmerking-
Inschrijven via OSIRISJa
Inschrijven voor bijvakkersNee
VoorinschrijvingNee
WachtlijstNee
Plaatsingsprocedure-
Cursusdoelen
Deze cursus is ontwikkeld om je zo goed mogelijk te ondersteunen bij het bestuderen van spraakcommunicatieproblemen (spraakproductie en spraakwaarneming) waar mensen (van jong tot oud) mee worstelen, en je voor te bereiden op de keuzes die gemaakt moeten worden bij het opzetten van eigen spraakproductie- of spraakwaarnemingsonderzoek. Door recente onderzoeksartikelen kritisch te lezen en te bediscussiëren wordt expliciet aandacht gegeven aan de relatie tussen theoretische veronderstellingen over hoe spraakproductie en spraakwaarneming werken of aangedaan zijn en de experimentele methoden om deze veronderstellingen mee te toetsen. Daarmee legt de cursus de basis voor het eigen afstudeeronderzoek en ondersteunt je bij het bereiken van de volgende leerdoelen.

Cursusdoelen
Na afloop van dit college 
•    kun je spraakgegegevens interpreteren en gebruiken om verbanden te leggen tussen verwante onderzoeken teneinde beter inzicht te krijgen in diverse spraakcommunicatieproblemen
•    kun je begrijpen en evalueren hoe in de literatuur gebruikelijke technieken en meetmethoden zijn gehanteerd bij de analyse van afwijkende spraakproductie of-waarneming met betrekking tot de onderzoeksvraag (methodologische aspecten komen uitgebreider aan de orde in de cursus Experimentele technieken (LET-TWMP04)]
•    zul je een eigen onderzoeksvraag hebben geformuleerd en een onderzoeksopzet hebben gemaakt op basis van een literatuurzoektocht naar een spraakcommunicatieprobleem naar keuze

 
Inhoud
Tijdens deze cursus zul je recente artikelen over spraakcommunicatieproblemen lezen, presenteren en bediscussieren, waarbij we ons zowel richten op spraakpathologieen als apraxie, dysartrie, stotteren, als op spraakcommunicatieproblemen als gevolg van gehoorstoornissen of anatomische afwijkingen.
Studenten worden gestimuleerd om verbanden te leggen tussen onderzoeksvragen en -uitkomsten en kritisch na te gaan in hoeverre de gebruikte methoden passen bij de onderzoeksvraag. 
Niveau

Voorkennis

Toetsinformatie

Bijzonderheden

Voorkennis
BA Taalwetenschap of certificaat schakelprogramma TSP.

Dit vak mag je alleen volgen met toestemming van de cursuscoördinator.

Aanbevolen materiaal
Blackboard
(Voornamelijk) pdf-documenten die via Brightspace beschikbaar worden gesteld

Werkvormen
Werkcollege

Toetsen
Schriftelijk tentamen 1
Weging40
ToetsvormTentamen
GelegenhedenBlok PER 1, Blok PER 2

Schriftelijk tentamen 2
Weging40
ToetsvormTentamen
GelegenhedenBlok PER 2, Blok PER 3

Paper
Weging20
ToetsvormEssay
GelegenhedenBlok PER 2, Blok PER 2

Minimum cijfer
5