Deze cursus is ontwikkeld om je zo goed mogelijk te ondersteunen bij het bestuderen van spraakcommunicatieproblemen (spraakproductie en spraakwaarneming) waar mensen (van jong tot oud) mee worstelen, en je voor te bereiden op de keuzes die gemaakt moeten worden bij het opzetten van eigen spraakproductie- of spraakwaarnemingsonderzoek. Door recente onderzoeksartikelen kritisch te lezen en te bediscussiëren wordt expliciet aandacht gegeven aan de relatie tussen theoretische veronderstellingen over hoe spraakproductie en spraakwaarneming werken of aangedaan zijn en de experimentele methoden om deze veronderstellingen mee te toetsen. Daarmee legt de cursus de basis voor het eigen afstudeeronderzoek en ondersteunt je bij het bereiken van de volgende leerdoelen.
Cursusdoelen
Na afloop van dit college
• kun je spraakgegegevens interpreteren en gebruiken om verbanden te leggen tussen verwante onderzoeken teneinde beter inzicht te krijgen in diverse spraakcommunicatieproblemen
• kun je begrijpen en evalueren hoe in de literatuur gebruikelijke technieken en meetmethoden zijn gehanteerd bij de analyse van afwijkende spraakproductie of-waarneming met betrekking tot de onderzoeksvraag (methodologische aspecten komen uitgebreider aan de orde in de cursus Experimentele technieken (LET-TWMP04)]
• zul je een eigen onderzoeksvraag hebben geformuleerd en een onderzoeksopzet hebben gemaakt op basis van een literatuurzoektocht naar een spraakcommunicatieprobleem naar keuze
|
|
|
Tijdens deze cursus zul je recente artikelen over spraakcommunicatieproblemen lezen, presenteren en bediscussieren, waarbij we ons zowel richten op spraakpathologieen als apraxie, dysartrie, stotteren, als op spraakcommunicatieproblemen als gevolg van gehoorstoornissen of anatomische afwijkingen.
Studenten worden gestimuleerd om verbanden te leggen tussen onderzoeksvragen en -uitkomsten en kritisch na te gaan in hoeverre de gebruikte methoden passen bij de onderzoeksvraag.
|
|
|
|
|
|