Taalstoornissen is een thema waarmee je wellicht al vertrouwd bent geraakt in eerdere fasen van je opleiding. Het kan daarbij zowel gaan om taalontwikkelingsstoornissen bij kinderen met mogelijke uitloop naar volwassenheid als om verworven taalstoornissen. Maar het is ook mogelijk dat je in je eigen omgeving iemand kent met een taalstoornis. Of misschien werk je wel met kinderen of volwassenen met taalproblemen. In deze cursus kun je jouw kennis van taalstoornissen verdiepen. Je kunt kiezen voor een taalstoornis waarin je al geïnteresseerd bent óf juist voor een stoornis waarmee je nog niet bekend bent, maar waar je wel graag meer over te weten zou willen komen.
De cursus is een individueel begeleide zelfstudie. Dat wil zeggen dat je in nauw overleg met de docent stap voor stap de cursus doorloopt. Je formuleert eerst een vraagstelling met betrekking tot het specifieke thema Problemen in de ontwikkeling van taal/communicatievaardigheden bij kinderen en/of volwassenen met (1) ESM (ernstige spraak-/ taalmoeilijkheden; SLI), (2) auditieve beperkingen, (3) visuele beperkingen, (4) meervoudige beperkingen, en/of (5) autisme. De vraagstelling heeft bij voorkeur betrekking op lexicon, semantiek, pragmatiek en/of metalinguïstische vaardigheden.
Voor de beantwoording van je vraagstelling zoek je vervolgens 10 recente artikelen over zowel Nederlandse als internationale onderzoeken. De selectie mag ook een of twee hoofdstukken uit (hand)boeken bevatten als opstap voor je literatuurstudie.
Voor je verslag maak je eerst een globale opzet, waarin je thema, vraagstelling, inhoudsopgave en literatuurreferenties aangeeft. Deze opzet lever je in bij de docent en na goedkeuring kun je aan de bestudering van de literatuur en het schrijven van het verslag beginnen. Het is belangrijk om bij het maken van het verslag de onderzoeken die je behandelt zorgvuldig te beschrijven. Het eindverslag bestaat uit circa 8 pagina's.
Vervolgens ontwerp je zelf op basis van je eindverslag een poster (A3-formaat), waarop je op een begrijpelijke en visueel aantrekkelijke manier je eindverslag samenvat.
Tot slot wordt er een afsluitende bijeenkomst georganiseerd, waarop elke student een korte presentatie over zijn/haar poster geeft, zodat je ook op de hoogte bent van wat je medestudenten tijdens de cursus aan kennis en inzichten hebben opgedaan.
|