LET-TWM605
Verdieping taalstoornissen
Cursus informatieRooster
CursusLET-TWM605
Studiepunten (ECTS)5
Categorie-
VoertaalNederlands
Aangeboden doorRadboud Universiteit; Faculteit der Letteren; Taalwetenschap;
Docenten
Coördinator
dr. M.B. Ruiter
Overige cursussen docent
Examinator
dr. M.B. Ruiter
Overige cursussen docent
Docent
dr. M.B. Ruiter
Overige cursussen docent
Contactpersoon van de cursus
dr. M.B. Ruiter
Overige cursussen docent
Docent
C.E. Wietsma, MA
Overige cursussen docent
Collegejaar2022
Periode
PER 1-PER 2  (05-09-2022 t/m 29-01-2023)
Aanvangsblok
PER 1
Onderwijsvorm
voltijd
OpmerkingNiet toegankelijk voor Exchangestudenten m.u.v. Vlaanderen.
Inschrijven via OSIRISJa
Inschrijven voor bijvakkersJa
VoorinschrijvingNee
WachtlijstNee
Plaatsingsprocedure-
Cursusdoelen
  • je kunt een onderzoeksvraag opstellen voor de bestudering van een zelf gekozen type taalstoornis;
  • je kunt relevante Nederlands- en Engelstalige wetenschappelijke onderzoeksliteratuur over deze stoornis verzamelen;
  • je kunt je theoretische kennis verdiepen door middel van bestudering van de geselecteerde literatuur;
  • je kunt een goed beargumenteerd verslag schrijven over je literatuurstudie;
  • je kunt je bevindingen vertalen naar een klinisch beleidsdocument, te weten een diagnostiek- of behandelvisie voor klinisch werkende taal- en spraakpathologen en/of logopedisten
  • je kunt de kern van je literatuurstudie op een zelf ontworpen poster weergeven;
  • je kunt aan de hand van je poster een korte presentatie geven over je literatuurstudie.
Inhoud
In deze cursus kun je jouw kennis van één specifieke taalstoornis verdiepen. Je kunt kiezen voor een taalstoornis waarin je al geïnteresseerd bent óf juist voor een stoornis waarmee je nog niet bekend bent, maar waar je wel graag meer over te weten zou willen komen.

Je formuleert hiertoe eerst een vraagstelling met betrekking tot het specifieke thema. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor taalontwikkelingsstoornissen, verworven (kinder)afasie, of Primair Progressieve Afasie. De vraagstelling heeft bij voorkeur betrekking op de diagnostiek of behandeling van stoornissen in de fonologie, semantiek, morfosyntaxis of  discourse.

Voor de beantwoording van je vraagstelling zoek je vervolgens wetenschappelijke artikelen. De bevindingen van je literatuurstudie rapporteer je in drie vormen, te weten als: 1) een wetenschappelijke rapportage 2) een klinisch beleidsdocument, namelijk een korte diagnostiek- of behandelvisie voor logopedisten en 3) als een poster(presentatie), waarop je op een begrijpelijke en visueel aantrekkelijke manier je eindverslag met klinisch advies samenvat.

Tot slot wordt er een afsluitende bijeenkomst georganiseerd, waarop elke student een korte presentatie over zijn/haar poster geeft, zodat je ook op de hoogte bent van wat je medestudenten tijdens de cursus aan kennis en inzichten hebben opgedaan.

 
Niveau

Voorkennis
Dit vak mag je alleen volgen met toestemming van de cursuscoördinator.

Only with permission from the coordinator of this course.
Toetsinformatie
Voor sommige opdrachten geldt een inleverplicht.
Bijzonderheden

Verplicht materiaal
Literatuur
Eventueel aanvullende literatuur wordt aan het begin van de cursus bekend gemaakt.
ISBN:978-1-55766-870-7
Titel:The handbook for evidence-based practice in communication disorders.
Auteur:Dollaghan, C.A.
Uitgever:Baltimore: Paul H Brookes Publishing.
Druk:2

Werkvormen
Hoorcollege / Werkcollege
AanwezigheidsplichtJa

Toetsen
Paper
Weging50
ToetsvormWerkstuk
GelegenhedenBlok PER 2, Blok PER 3

Minimum cijfer
5.5

Beleidsdocument
Weging30
ToetsvormWerkstuk
GelegenhedenBlok PER 2, Blok PER 3

Minimum cijfer
5.5

Poster
Weging10
ToetsvormWerkstuk
GelegenhedenBlok PER 2, Blok PER 3

Minimum cijfer
5.5

Presentatie
Weging10
ToetsvormMondeling
GelegenhedenBlok PER 2

Minimum cijfer
5.5