Aan het eind van de cursus Ruimtelijke Transformaties is de student in staat om:
- Een verklarende analyse te maken van de ruimtelijke transformatie in Nederland tussen 1850-2050 door middel van het toepassen van het RT-model.
- De belangrijkste ruimtelijke veranderingen in Nederland te beschrijven tussen 1850 en heden op het gebied van wonen, werken, verkeer+vervoer, milieu en natuur
- Deze RT’s te verklaren door het achterhalen van maatschappelijke ontwikkelingen en veranderingen in het denken over ruimtelijke inrichting van Nederland.
- De wisselwerking tussen sectorafhankelijke RT's aan te wijzen en toe te lichten.
- Mogelijkheden en beperkingen van het RT-model aan te wijzen.
|
|
Nederland is in de afgelopen eeuwen enorm veranderd. Veel water is land geworden, natuur is omgevormd tot landbouwgrond, en de landbouwgrond is ook weer voor een groot deel verdwenen onder woongebieden, bedrijventerreinen, stadscentra en infrastructuur. Kennis van dergelijke ruimtelijke transformaties in het verleden is onontbeerlijk voor aanstaande deskundigen op het gebied van ruimte en milieu. Niet alleen om te begrijpen waarom Nederland nu zo is geworden, maar ook om tijdens en na je studie goed en zinvol onderzoek te kunnen doen naar toekomstige ruimtelijke transformaties van ons land.
In de cursus Ruimtelijke Transformaties (RT) leer je hoe de verschillende vormen van grondgebruik in Nederland (wonen, werken, infrastructuur, landelijk gebied, milieu en water) zich sinds het midden van de 19e eeuw hebben ontwikkeld. Daarbij gaat het niet alleen om de afzonderlijke sectorale processen, maar ook om hun wisselwerking en ruimtelijke vervlechting, met alle positieve en negatieve gevolgen van dien. Ook leer je welke maatschappelijke ontwikkelingen er achter deze transformaties schuil gaan, en hoe het denken over de inrichting van Nederland op zichzelf veranderlijk is. Hoewel ruimtelijke transformaties in Nederland in de cursus centraal staan, blijft ons perspectief niet beperkt tot Nederland. Ten eerste vinden veel ruimtelijke transformaties in Nederland hun oorzaak mede in de wijde wereld daarbuiten. Ten tweede structureren we in de cursus de kennis van veranderend Nederland met behulp van begrippenkaders en analyseschema's, die ook buiten Nederland kunnen worden toegepast.
De cursus is opgebouwd uit hoorcolleges over de verschillende sectorale transformaties in hun ruimtelijke samenhang en wisselwerking: wonen, werken, verkeer en vervoer, landelijk gebied, milieu en waterbeheer. Daarnaast bestaat de cursus uit een verplichte dagexcursie.
|
|
|
|
|
Schriftelijk tentamen + opdracht. Behaalde deelresultaten uit voorgaande collegejaren blijven geldig. Het tentamen bepaalt 80% van je eindcijfer. De laatste 20% wordt toegekend op basis van een opdracht. De deelresultaten worden via Brightspace geregistreerd en de eindresulaten van de cursus in Osiris.
|
|
De Hoorcolleges worden in Nederlands en/of het Engels verzorgd.
|
|