Na afloop van de cursus zijn studenten in staat om:
- een aantal belangrijke concepten, perspectieven en theorieën inzake hedendaagse, gewelddadige conflicten te begrijpen;
- kritisch te reflecteren op verschillende ‘oorzaken’, manifestaties en transformatie van conflict;
- specifieke conflicten te analyseren, op basis van dimensies als actoren, belangen, dynamiek.
|
|
Vraagstukken van oorlog en vrede; van conflict en samenwerking; van gewelddadige mobilisatie, militarisering, polarisatie, maar ook van de-escalatie, externe bemiddeling, en het kanaliseren van politieke tegenstellingen behoren tot de kernthema’s van de politicologie. Deze cursus introduceert het multidisciplinaire veld van conflictstudies; de belangrijke bijdragen die politicologie daaraan levert, maar ook ideeën vanuit andere disciplines. We bespreken een aantal concepten, perspectieven en theorieën over het ontstaan, de dynamiek en transformatie, en de verschillende verschijningsvormen van hedendaagse gewelddadige conflicten. Ook reflecteren we op pogingen om conflict in kaart te brengen. Daarbij kijken we niet alleen naar de academische literatuur, maar ook naar de conflictanalyses van politici, internationale organisaties, media, en partijen in conflict; en de belangrijke rol daarin van ‘framing’. Op basis daarvan proberen we vervolgens zelf een aantal specifieke conflicten te analyseren. Hoewel we in de tweedejaars cursus Conflict Management uitgebreid zullen hebben over (internationale) interventie strategieën, zullen we in deze cursus reeds ingaan op de implicaties van verschillende analyses voor interventie.
|
|
|
|
|
De beoordeling van de cursus vindt plaats aan de hand van twee (schriftelijke) onderdelen:
- Groepsopdracht ‘Conflict Mapping’ (50%)
- Afsluitend tentamen (50%); het tentamen bestaat uit zowel kennis- als inzichtvragen, waarbij wordt verwacht dat de student deze op basis van de literatuur en de onderwijsbijeenkomsten kan beantwoorden.
Deelresultaten blijven een jaar geldig
|
|
|