MAN-BCU268
V_Management van het Openbaar Bestuur
Cursus informatieRooster
CursusMAN-BCU268
Studiepunten (ECTS)6
Categorie-
VoertaalNederlands
Aangeboden doorRadboud Universiteit; Faculteit der Managementwetenschappen; Bachelor Bestuurskunde;
Docenten
Coördinator
dr. D.P. Schaap
Overige cursussen docent
Docent
dr. D.P. Schaap
Overige cursussen docent
Contactpersoon van de cursus
dr. D.P. Schaap
Overige cursussen docent
Examinator
dr. D.P. Schaap
Overige cursussen docent
Collegejaar2022
Periode
4  (10-04-2023 t/m 02-07-2023)
Aanvangsblok
4
Onderwijsvorm
voltijd
OpmerkingBezemtoets is alleen voor studenten die het vak in 2021 hebben gevolgd. Opgeven via Osiris
Inschrijven via OSIRISJa
Inschrijven voor bijvakkersJa
VoorinschrijvingNee
WachtlijstNee
Plaatsingsprocedure-
Cursusdoelen
Na afloop van dit vak kan een student…

… een omschrijving geven van publiek management en in eigen woorden specifieke kenmerken van het managen van publieke organisaties (vergeleken met private organisaties) benoemen.
… uit de voeten met verscheidene bedrijfsvoeringstechnieken, HRM-instrumenten en theorieën over leiderschap en verandermanagement toegepast op de publieke sector.
… aangeven wat publieke waarden en Public Service Motivation inhouden en welke implicaties zij hebben voor publiek management.
… in eigen woorden uitleggen wat voor gevolgen de positionering van publieke organisaties in het spanningsveld van politiek, media, burgers, netwerken, ketens en interne processen kan hebben voor het sturen en beheersen van deze publieke organisaties.
… reflecteren op voorziene en onvoorziene gevolgen van verschillende aspecten van publiek management, en hier ook voorbeelden van geven.
Inhoud
Sommige bestuurskundigen vinden dat het ideale functioneren van de overheid vergeleken kan worden met dat van een bedrijf: efficiënt en effectief, met oog voor de klant/burger. Ook in de bedrijfskunde worden dan ook regelmatig overheidsorganisaties onderzocht. Toch is het de vraag of deze vergelijking altijd op gaat. Het openbaar bestuur kent immers geen winstoogmerk, maar zij moet wel legitiem zijn, transparant en democratisch ingebed. De overheid vervult daarnaast een belangrijke symbolische functie, zoals het bevestigen van normen en waarden in de samenleving. Daarmee is het openbaar bestuur verantwoordelijk voor het handhaven van de maatschappelijke orde, zeker in een pandemie een zeer actuele taak. Tot slot bezit de overheid macht: zij kan buitengewoon diep ingrijpen in het leven van burgers en doet dat soms ook. Publieke organisaties kunnen levens redden én vernietigen.

Er wordt dus aardig wat gevraagd van publieke organisaties. Het lastige is dat veel eisen die aan hen worden gesteld, tegenstrijdig zijn. Zo moeten overheidsorganisaties zuinig omgaan met hun schaarse middelen, wat kan door bijvoorbeeld zo veel mogelijk gestandaardiseerde producten en diensten te leveren. Aan de andere kant dienen publieke organisaties in te spelen op wensen van burgers en op unieke (lokale) problemen; hiervoor is standaardisering ongeschikt. Van de overheid verwachten we ook dat zij ons beschermt. Bescherming van de een betekent echter inperking van de vrijheid van een ander. In deze spanningsvelden moeten publieke organisaties voortdurend veranderende compromissen vinden, zowel in interne als in externe managementvraagstukken. Tel hierbij op dat het openbaar bestuur te maken heeft met een diverse omgeving en een groot aantal relevante actoren—denk aan de politiek, media, burgers, bedrijven, verenigingen, netwerken… Die zullen allen hun eigen verwachtingen, eisen en rechten hebben waar publieke organisaties iets mee moeten. Zo wordt al snel duidelijk dat management van het openbaar bestuur een uiterst complexe taak is.

In deze cursus gaan we op dit spanningsveld in. Dat zullen we doen aan de hand van een centrale vraag die uit een aantal elementen bestaat:

- Hoe worden publieke organisaties gestuurd, beheerst en beheerd,
- welke spanningen komen hierbij kijken,
gegeven tegenstrijdige eisen en verwachtingen vanuit politiek, media, samenleving, partnerorganisaties en betrokkenen in de organisatie zelf,
- met wat voor gevolgen,
- en hoe wordt daar in de praktijk in die organisaties mee omgegaan?

Aan bod komen in deze cursus: de rol van politiek en media; verschillende organisatiewijzen of –structuren in en rond publieke organisaties; de toepassing van bedrijfsvoeringstechnieken uit de private sector zoals prestatiemanagement; samenwerking tussen publieke organisaties in ketens, allianties en netwerken; personeels- en verandermanagement; hoe sturing en beheersing van publieke organisaties verandert door technologische ontwikkelingen.
Niveau

Voorkennis
Geen.
Toetsinformatie
Tentamen met open vragen. Aanwezigheidsplicht: de werkcolleges en het maken van een wekelijkse opdracht zijn verplicht. Meer info over de aanwezigheidsplicht staat in de studiehandleiding.
Bijzonderheden

Niveau
Ba 2 PM

Verplicht materiaal
Artikelen
Aanvullende artikelen (lijst wordt via Brightspace bekend gemaakt).

Werkvormen
Hoorcollege

Werkcollege
AanwezigheidsplichtJa

Algemeen
individuele opdracht

Toetsen
Tentamen
Weging100
ToetsvormTentamen
GelegenhedenBlok 4, Blok 5