Leerdoelen onderdeel Vergelijkende Politicologie
1. De student verwerft kennis van de belangrijkste begrippen van de Vergelijkende Politicologie, zoals democratie, liberalisme, politieke participatie;
2. De student verwerft hiermee de basiskennis voor het goed kunnen volgen van overige cursussen in de Vergelijkende Politicologie, zoals Nederlandse Politiek in Vergelijkend Perspectief in het eerste jaar, tweede blok, en Parties, Origins, Transformations and Future Prospects in het tweede jaar, tweede blok en Comparative Politics: Democratization in het tweede jaar, derde blok.
3. Na het met succes volgen van dit onderdeel is de student in staat om deze begrippen te reproduceren en toe te passen, bijvoorbeeld in discussies over actuele politieke gebeurtenissen.
Leerdoelen onderdeel Internationale Betrekkingen
1. De student verwerft kennis van de belangrijkste begrippen van de Leer der Internationale Betrekkingen en is in staat historische gebeurtenissen te herkennen in termen van deze begrippen
2. De student is in staat normatieve en empirische vraagstellingen op gebied van de internationale betrekkingen te onderscheiden en te formuleren.
3. De student maakt zich vier belangrijke theoretische benaderingen op het gebied van de Leer der Internationale Betrekkingen eigen (realisme, liberalisme, [sociaal]constructivisme en marxisme) en is in staat om historische gebeurtenissen te interpreteren in het licht van deze benaderingen
4. De student verwerft daarmee de basiskennis om later in de studie andere theoretische benaderingen binnen de Leer der Internationale Betrekkingen te kunnen plaatsen, zoals in de cursus Internationale Organisaties (jaar 1, blok 3), Theories and History of European Integration (jaar 2, blok 1), Vergelijkende Analyse van Buitenlands Beleid (jaar 2, blok 4), en Theories of International Relations (jaar 3, blokken 3-4)
5. De student verwerft een globaal inzicht in de internationale geschiedenis met name vanaf het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog.
Leerdoelen onderdeel Politieke Theorie:
1. De student verwerft kennis van de belangrijkste concepten en ethische theorieën die in de hedendaagse Politieke Theorie worden gebruikt, en over hun historische achtergronden.
2. De student is in staat met behulp van die concepten en theorieën de normatieve problemen die in concrete politieke situaties spelen, te omschrijven en benoemen.
3. De student verwerft daarmee de basiskennis om later in de studie andere concepten en benaderingen binnen de Politieke Theorie te kunnen verkennen, begrijpen, reproduceren en uiteindelijk toe te passen op concrete politieke fenomenen, zoals in de cursussen Geschiedenis van het Politiek (jaar 2, blok 2); Hedendaagse Politieke Theorie (Jaar 2, blok 4); Politiek, Ethiek en Praktijk (Jaar 3, blok 4);
|