(1) Kennis:
Aan het einde van de cursus kunnen de studenten de volgende aspecten op een eenvoudige, maar correcte en zorgvuldige manier verwoorden:
- De historische ontwikkeling van diverse wetenschapsopvattingen;
- De inhoud van verschillende belangrijke methodologische concepten en technieken op het gebied van sociaalwetenschappelijk onderzoek en interventiemethodologie;
- De functie van sociaalwetenschappelijk onderzoek voor managementwetenschappen.
(2) Toepassing:
Aan het einde van de cursus kunnen studenten in concrete casussen voor de volgende onderzoeksfasen adequate keuzes maken en die verwoorden:
- Structureren van een probleem;
- Formuleren van een probleemstelling;
- Ontwikkelen van een conceptueel model;
- Operationaliseren van begrippen;
- Kiezen van een onderzoeksstrategie;
- Kiezen van een waarnemingsmethode;
- Ontwikkelen van een eenvoudig meetÂinstrument;
- Uitvoeren van eenvoudige kwalitatieve en kwantitatieve analyses.
(3) Reflectie:
Aan het einde van de cursus kunnen studenten voor de verschillende onderdelen die aan de orde zijn gekomen en die je hebt geoefend, de keuzes die zij maken en die andere onderzoekers maken adequaat onderbouwen en kritisch beoordelen. Zij kunnen dit ook verwoorden, waarbij de nadruk ligt op betrouwbaarheid, validiteit, consistentie en bruikbaarheid.
|
|
|
De cursus behandelt de theorie en praktijk van empirisch onderzoek. Naast wetenschapsopvattingen en belangrijke methodologische stromingen, behandelt ze methodologische basisbegrippen zoals validiteit en betrouwbaarheid. Ook komen de diverse onderdelen van de empirische onderzoekscyclus aan bod. Studenten oefenen basis methodologische vaardigheden, bijvoorbeeld het maken van onderzoeksvraagstellingen, het operationaliseren van te onderzoeken begrippen, het selecteren van onderzoeksdesigns, waarnemingsmethoden en analysetechnieken. De cursus bestaat uit hoorcolleges (behandeling theoretische uitgangspunten), werkcolleges (opdrachten bespreken en feedback ontvangen) en zelfstudie.
|
|
|
|
Digitale schriftelijke toets. |
|
|