Aan het eind van de cursus Kwalitatieve onderzoeksmethodologie is de student in staat om:
- Kwalitatieve vormen van empirisch onderzoek, met name case-study te kunnen benoemen en uitleggen;
- Een kwalitatief empirisch onderzoek te kunnen ontwerpen;
- Een ontworpen kwalitatief empirisch onderzoek uit te voeren;
- Te kunnen reflecteren op de kwaliteit van een kwalitatief empirisch onderzoek;
- Een kwalitatief empirisch onderzoek schriftelijk te kunnen rapporteren.
|
|
Dit vak behandelt kwalitatieve methoden van organisatieonderzoek. Studenten werken in drietallen intensief aan het ontwerpen van een kwalitatief onderzoek en het (deels) uitvoeren daarvan binnen een door henzelf gekozen organisatie. Studenten leren te beargumenteren voor welke typen onderzoeksvragen kwalitatief onderzoek geschikt is, en via welke onderzoeksstrategieën ze deze vragen op methodologisch verantwoorde wijze kunnen beantwoorden. Vanwege de ontwikkelingen rondom het coronavirus kan de cursusvorm worden aangepast.
De cursus gaat in op specifieke kenmerken van kwalitatief onderzoek, zoals het iteratieve verloop van het onderzoeksproces, de keuze tussen een inductieve en deductieve benadering en de onderzoeker als meetinstrument. Deelnemers leren kwalitatieve methoden voor dataverzameling toepassen, zoals het open interview, (participerende) observatie en het verzamelen van documenten. Op deze data passen ze vervolgens kwalitatieve inhoudsanalyse toe. Er is speciale aandacht voor de methodologische kwaliteit en reflectie daarop: wat kun je als onderzoeker doen om te waarborgen dat het onderzoek voldoet aan de gangbare criteria voor wetenschappelijk onderzoek, zoals betrouwbaarheid en validiteit.
|
|
|
|
Onderzoeks- en interventiemethodologie A of als alternatief Methods of Research and Intervention. |
|
Schriftelijk tentamen + werkstuk. Beide onderdelen tellen voor 50% mee voor het eindcijfer.
Deelresultaten uit voorgaande jaren blijven geldig. |
|
Basisbegrippen van kwalitatief onderzoek. De casestudy, de vraagstelling en doelstelling van onderzoek. Het plan voor dataverzameling. Open interviews, participerende observatie en het verzamelen van documenten. Kwalitatieve analyse en raporteren van je resultaten.
|
|