Eindtermen beschrijven hetgeen je moet kunnen aan het einde van het project. Zij vormen de operationalisering van de leerdoelen en fungeren als kader voor de beoordeling en toetsing van hetgeen de student tijdens het project heeft geleerd. Het gaat om cognitieve, vaktechnisch-methodische, sociaal-communicatieve en normatieve vaardigheden.
Cognitieve vaardigheden
- Beoordelen en vergelijken van begrippen, theorieën, zienswijzen en methoden.
- Verdiepen en verbreden van reeds aanwezige kennis.
- Eigen maken van nieuwe kennis op het gebied van het gekozen subthema en deze verbinden met reeds aanwezige kennis.
- Leggen van verbanden tussen kenniselementen.
Vaktechnisch-methodische vaardigheden
- Ontwerpen van een conceptueel kader vanuit de wetenschappelijke literatuur.
- Formuleren van een probleemstelling (=doelstelling en onderzoeksvraag).
- Het operationaliseren van theoretische concepten naar concrete indicatoren.
- Opzetten en uitvoeren van empirisch wetenschappelijk onderzoek.
- Verzamelen en analyseren van (bestaande of zelf te verzamelen) kwantitatieve data.
- Interpreteren van uitkomsten in relatie tot conceptueel model en de probleemstelling.
Sociaal-communicatieve vaardigheden
- Verantwoording afleggen over het onderzoekstraject op navolgbare wijze.
- Beargumenteren en onderbouwen van keuzes en eigen zienswijze.
Normatieve vaardigheden
- Creatief en objectief denken en handelen.
- Ontwikkelen van een kritische houding.
|
|
|
Doel van het onderwijselement Project Bedrijfskunde is het doorlopen van de gehele onderzoekscyclus onder begeleiding van een docent. Studenten leren hierdoor om een onderzoek op te zetten, uit te voeren en daarover te rapporteren. Het project is ingebed in het lopend onderzoek van de docenten (coordinatie de heer Dr. Jeroen de Jong).
|
|
|
Studenten worden geacht (basis) kennis te hebben van kwantitatieve en kwalitatieve onderzoeksmethodologie. Daarnaast wordt basiskennis van SPSS verondersteld. |
|
In deze cursus schrijven studenten in groepjes een wetenschappelijk paper.
Deelcijfers blijven NIET geldig voor andere jaren. |
|
In deze cursus komt de hele empirische cyclus van wetenschappelijk onderzoek aan bod. Van het formuleren van een onderzoeksprobleem en -vraag, het uitwerken van een theoretisch kader en hypothesen, tot het verzamelen van data en het analyseren van de data. Het onderzoek wordt afgerond met een discussie van de wetenschappelijke en praktische implicaties.
|
|