MED-B1MTI1
Functionele anatomie en autonoom zenuwstelsel
Cursus informatieRooster
CursusMED-B1MTI1
Studiepunten (ECTS)6,5
CategorieB1 (Eerste jaar bachelor)
VoertaalNederlands
Aangeboden doorRadboud Universiteit; Faculteit der Medische Wetenschappen; Tandheelkunde;
Docenten
VorigeVolgende 5
Docent
dr. L.L. Boer
Overige cursussen docent
Docent
drs. S.C. van den Bosch
Overige cursussen docent
Docent
prof. dr. R.E. Brock
Overige cursussen docent
Examinator
dr. J.H.J. Huck
Overige cursussen docent
Docent
dr. J.H.J. Huck
Overige cursussen docent
Collegejaar2022
Periode
PER1-PER4  (01-09-2022 t/m 31-08-2023)
Aanvangsblok
PER1
Onderwijsvorm
voltijd
Opmerking-
Inschrijven via OSIRISNee
Inschrijven voor bijvakkersNee
VoorinschrijvingNee
WachtlijstNee
Plaatsingsprocedure-
Cursusdoelen
Hoofddoelstellingen MTI1
 
  1. Macroscopische functionele anatomie
Op basis van je parate kennis van de meest relevante structuren, concepten en processen begrijp je:
  1. de bouw en functie van de schedel
  2. de bouw en functie van spieren rond de mondholte en de werking van het kauwmechanisme
  3. de bouw en de functie van de mondholte, pharynx en larynx en de werking van het slikmechanisme
  4. de vascularisatie (arteriën, venen en lymfedrainage) van hoofd en hals
  5. en kun je:
  6. op een medestudent een eenvoudig intra- en extraoraal onderzoek uitvoeren

 

  1. Microscopische anatomie van cellen en weefsels
  1. Je kent de normale bouw en functie van een cel en zijn voornaamste celorganellen.
  2. Je kent de bouw, ligging en functie van bindweefsel, kraakbeen, bot, spierweefsel, epitheel en de hieruit ontstane klieren.
  3. Je kent de bouw, ligging en functie van de weefsels in de mondholte.
 
  1. Celbiologische processen, autonome zenuwstelsel & homeostase
  1. Je kunt de relatie tussen de algemene bouw en de functie van cellen en weefsels onderling en met de homeostase verklaren.
  2. Je kent de belangrijkste celbiologische, biochemische en biofysische processen die relevant zijn voor het analyseren en begrijpen van tandheelkundige klinische en biomedische problematiek en voor het farmacologisch handelen.
  3. Je kent de bouw, ligging en functioneren van het autonome zenuwstelsel en begrijpt hoe actiepotentialen ontstaan.
  4. Je kent de belangrijkste karakteristieken van fysiologische regelsystemen en de rol van orgaansystemen bij het handhaven van de homeostase
Inhoud
Globale inhoud van de cursus MTI1

In deze cursus leer je de macroscopische bouw van het hoofd-halsgebied en zijn relevante omgeving kennen, en je daar te oriënteren. Deze kennis ondersteunt je vaardigheid als tandarts in intra-oraal en extra-oraal onderzoek, klinisch redeneren, interpretatie van waarnemingen en beeldvorming.
Daarnaast leer je de microscopische bouw van de weefsels in de mond en zijn relevante omgeving kennen. Deze kennis ondersteunt je vaardigheid als tandarts in intra-oraal en extra-oraal onderzoek, klinisch redeneren, interpretatie van waarnemingen en beeldvorming.
Vervolgens leer je over de bouw van de cel, de celorganen, celmembraan en een aantal voor het overleven nodige biofysische en biochemische processen. Van wezenlijk belang hierbij is dat cellen en organen met elkaar kunnen communiceren. Je kennis van een aantal celbiologische processen, weefseltypen en communicatiesystemen (cel-cel communicatie, autonome zenuwstelsel, actiepotentiaal) vormt de basis voor je begrip van homeostatische systemen. In deze systemen oefenen geneesmiddelen hun werking en bijwerkingen uit.

Thema’s die aan de orde komen zijn:
  1. Macroscopische functionele anatomie
  2. Microscopische anatomie van cellen en weefsels
  3. Celbiologische processen, autonome zenuwstelsel & homeostase
Plaats van de leerlijn en cursussen in het curriculum

Cursus B1MTI1 is de start van de leerlijn Medisch-Tandheelkundige Interactie (MTI). In deze leerlijn komen alle medische onderwerpen aan bod die relevant zijn voor de tandarts. De medische kennis die je opdoet in deze leerlijn zorgt ervoor dat je weet hoe een gezonde patiënt in elkaar zit, hoe fysiologische processen werken en ook hoe pathologie ontstaat en welke gevolgen dit voor jou als tandarts heeft.
Cursus B1MTI2 bouwt voort op de anatomische en celbiologische basis die gelegd is in de cursus B1MTI1 en vormt vervolgens een belangrijk basis voor het vervolg van de leerlijn in bachelor 2 en 3.
De leerlijn loopt gedurende de gehele bachelor en krijgt een vervolg in een aantal cursussen in de master. De cursussen in B1 vormen een belangrijke basis voor de verdere ontwikkeling van de medische kennis die je nodig hebt als tandarts.
De inhoud van deze cursussen ga je toepassen in de leerlijn Klinische Tandheelkunde (die start in het 2e Bachelor jaar).


Raamplancompetenties MTI1 & MTI2 (raamplan 2020)
1-3, 1-4, 1-13, 1-21, 2-2, 4-1.
Leertraject

Zie de cursushandleiding voor het exacte aantal uren contactonderwijs en de zelfstudie uren. In deze cursussen wordt gebruikt gemaakt van een aantal onderwijsvormen, veelal HC (hoorcollege), RC (responsiecollege) ,WG (werkgroep) en ZSO (zelfstudieopdrachten).

Literatuur
  • Hoepelman, Kroes, Sauerwein. Leerboek Microbiologie en infectieziekten, 4e herziene druk, 2016 (MTI1)
  • Junqueira. Functionele Histologie,16e druk, 2019 (MTI1 en MTI2)
  • Nanci. Ten Cate's Oral Histology, 9e herziene druk, 2018 (MTI1)
  • Rang, Ritter. Rang & Dale’s Pharmacology, 2019 (MTI1 en MTI2)
  • Schünke. Anatomische Atlas Prometheus, deel "Hoofd, hals en Neuroanatomie", 4e druk, 2017 (MTI1 en MTI2)
  • Widmaier. Vander's Human Physiology, 15e druk, 2018 (MTI1 en MTI2)
  • Alberts. Essential Cell Biology, 5e herziene druk, 2019 (MTI1 en MTI2)
  • Veerman. Speeksel en speekselklieren, 3e druk, 2014 (MTI1)
  • Oosterom, van, Oostendorp. Medische Fysica, 4e druk (5e druk e-book) 2016 (MTI2)
Toetsing MTI1 en MTI2

In de leerlijn MTI zal getoetst middels zogenoemde lijntoetsing. Lijntoetsing in vogelvlucht:
  • De lijntoets wordt per semester afgenomen in de vorm van twee toetsdelen.
  • Per kwartaal is er gelegenheid om deel te nemen aan één toetsdeel.
  • Vragen die worden gesteld in de toets gaan over de leertstof uit het betreffende kwartalen én kwartalen daarvóór (zgn terugkijkvragen).
  • Voor elk toetsdeel wordt een cijfer bepaald.
  • Aan het eind van het semester wordt de uitslag op de lijntoets vastgesteld op basis van het gewogen gemiddelde van de cijfers behaald op de twee toetsdelen.
  • Mocht deze uitslag onvoldoende zijn, dan is er een herhaalmogelijkheid voor de lijntoets.
Voor details zie cursushandleiding (beschrijving toetsregeling).
 
Werkvormen
Cursus
AanwezigheidsplichtJa

Toetsen
Afname 1
Weging0
ToetsvormDigitale toets met CIRRUS
GelegenhedenBlok PER1

Opmerking
Geen score, alleen Wel Deelgenomen/Niet Deelgenomen

Afname 2
Weging0
ToetsvormDigitale toets met CIRRUS
GelegenhedenBlok PER2

Opmerking
Geen score, alleen Wel Deelgenomen/Niet Deelgenomen

Tentamen
Weging1
ToetsvormDigitale toets met CIRRUS
GelegenhedenBlok PER2, Blok PER2