1. U kunt de anatomische kenmerken van gebitselementen herkennen voor zover relevant voor het prepareren en restaureren van gebitselementen (B).
2. U kunt tijdens behandeling een ergonomisch verantwoorde werkhouding demonstreren (C)
3. U kunt de toepassing van enkele tandheelkundige restauratiematerialen afstemmen op de fysische, chemische en biologische eigenschappen ervan (E).
4. U kunt in fantoomopstelling eenvoudige preparaties en restauraties ter behandeling van primaire cariës nauwkeurig vervaardigen (A, B, C, D en F).
|
|
Globale inhoud van het blok
A. Unit en instrumentarium
B. Terminologie en tandmorfologie
C. Ergonomie
D. Beginselen prepareren en excaveren
E. Fysische, chemische en biologische eigenschappen adhesieve restauratiematerialen (inleiding)
F. Composietpreparaties en -restauraties (klasse I, II, III en V)
Plaats en functie in het curriculum
Het blok "Restauratie van gebitselementen 1" heeft directe raakvlakken met de eerstejaars blokken "Oriëntatie op opleiding en beroep (integratie)", "Cariologie", "Diagnostiek en planning" en het blok "Functie en functieherstel 1".
De relatie met het eerste blok is vooral gelegen in het onderwerp infectiepreventie en preventie van allergische reacties op tandheelkundige materialen, welke in "Restauratie van gebitselementen 1" worden toegepast. Uit de blokken "Cariologie" en "Diagnostiek en planning" dragen de kennis op het gebied van cariësdiagnostiek en cariësetiologie bij tot een juiste keuze van restauratief handelen.
In het blok "Functie en functieherstel 1" past u de kennis van de vormgeving van gebitselementen direct toe bij het functieherstel van gebitselementen. De opgebouwde kennis en vaardigheden bereiden u voor op de klinische patiëntenbehandeling "Integrale zorg 1".
Raamplancompetenties
V-e, V-i, VI-f, VI-g.
Leertraject
inhoud |
|
prekl. |
college |
zelfstudie |
Sbu |
A |
preklinisch practicum |
2 |
|
|
2 |
unit |
college |
|
1 |
|
1 |
|
zelfstudie |
|
|
1 |
1 |
B |
preklinisch practicum |
2 |
|
|
2 |
term./morf. |
college |
|
1 |
|
1 |
|
zelfstudie |
|
|
8 |
8 |
C |
preklinisch practicum |
2 |
|
|
2 |
ergo. |
college |
|
1 |
|
1 |
|
zelfstudie |
|
|
6 |
6 |
D |
preklinisch practicum |
60 |
|
|
60 |
prep./exc. |
college |
|
1 |
|
1 |
|
zelfstudie |
|
|
13 |
13 |
E |
preklinisch practicum |
|
|
|
0 |
fys./chem. |
college |
|
1 |
|
1 |
|
zelfstudie |
|
|
10 |
10 |
F |
preklinisch practicum |
80 |
|
|
80 |
composiet |
college |
|
1 |
|
1 |
|
zelfstudie |
|
|
8 |
8 |
tentamen |
|
|
|
|
2 |
|
|
146 |
6 |
46 |
200 |
Tentaminering
Literatuur
1. Van Noort R. Introduction to Dental Material, 4th ed., Mosby Elsevier, 2013.
2. Scheid R.C, Woelfel's Dental Anatomy: Its Relevance to Dentistry, ( 7th ed.) Baltimore: Lippincott Williams & Wilkins; 2007.
3. Van Strijp A.J.P., Cariëslaesies, 6e druk, 2015.
Toetsing vindt ten eerste plaats op basis van meerdere preklinische praktijktoetsen. Ten tweede wordt de kennis getoetst aan de hand van een schriftelijk tentamen.
|
|
|