MED-B2TD5T
Lichaamsgroei, gelaatsgroei en gebitsontwikkeling
Cursus informatieRooster
CursusMED-B2TD5T
Studiepunten (ECTS)7
CategorieB2 (Tweede jaar bachelor)
VoertaalNederlands
Aangeboden doorRadboud Universiteit; Faculteit der Medische Wetenschappen; Tandheelkunde;
Docenten
VorigeVolgende 5
Docent
N. Blanca van Goch
Overige cursussen docent
Docent
dr. L.L. Boer
Overige cursussen docent
Docent
M.C.T. van den Braak
Overige cursussen docent
Docent
M.A. Créton
Overige cursussen docent
Docent
G. Hasanzadah
Overige cursussen docent
Collegejaar2022
Periode
PER1-PER2  (01-09-2022 t/m 05-02-2023)
Aanvangsblok
PER1
Onderwijsvorm
voltijd
Opmerking-
Inschrijven via OSIRISJa
Inschrijven voor bijvakkersNee
VoorinschrijvingNee
WachtlijstNee
Plaatsingsprocedure-
Cursusdoelen
U bent in staat een globale beschrijving te geven van de aard en de sturing van enkele algemene prenatale ontwikkelingsprocessen, voor zover relevant voor het verstaan van de normale en abnormale ontwikkeling van het menselijk aangezicht. Daarnaast kunt u enkele tandheelkundig relevante stoornissen in deze ontwikkeling beschrijven. U bent in staat om algemene principes van lichaamsgroei en aangezichtsgroei te onderkennen, dit voor zover relevant voor het analyseren van de klinisch orthodontische problematiek. U kent het normale verloop van de gebitsontwikkeling en bent bekend met de microscopische structuur van gebitselementen en omringende structuren globaal in verband brengen met de functies van verschillende typen cellen en met de celproducten die daarbij van belang zijn en die uiteindelijk zorgen voor het ontstaan van een gebit. U herkent de verschillen tussen tussen een normaal en een afwijkend verloop van de gebitsontwikkeling op macroscopisch niveau.
Inhoud
Globale inhoud

Algemene prenatale ontwikkeling
Embryologie van schedel en aangezicht
Gebitselementen en tandverplaatsing
Lichaamsgroei en gelaatsgroei
Gebitsontwikkeling op macroscopisch niveau

Relatie tot het totale curriculum

Het blok is gesitueerd in de eerste helft van het tweede studiejaar. Het blok bouwt voort op de eerstejaarsblokken ‘’Gebitselementen’’, ‘’Parodontium 1’’ en ‘’Hoofd en hals 1’’. In deze blokken heb je onder andere kennis gemaakt met de anatomie van het hoofd-hals-gebied en de microscopische structuur van gebitselementen en parodontium. In dit blok zal het onderwijs zich toespitsen op de groei en ontwikkeling van het hoofd en meer in het bijzonder van het tandkaakstelsel. De vaardigheden die je je in dit blok eigen zult maken, vormen de basis voor het derdejaars blok “Toegepaste groei en ontwikkeling”, en voor de blokken in het 1e masterjaar “Behandelingsplanning en praktische toepassingen” en ‘’Kind en jongeren’’.

Raamplancompetenties:  I-d, I-i, VII

Leertraject
 
Onderdeel Onderwijsvorm Contacturen Zelfstudie-uren Sbu
A-E hoorcollege 14   12
  werkgroep 9   9
  zelfstudie   164 164
  responsiecollege 10   10
  toets 3   3
Totaal   36 164 200


literatuur
 
  • Kuijpers-Jagtman AM. Gevolgen van zuiggewoonten voor de ontwikkeling van het tandkaakstelsel. Ned Tijdschr Tandheelkd: 96: 256-259; 1989.
  • Proffit WR, Fields HW, Larson B, Sarver DM. Contemporary Orthodontics, 6e druk, St. Louis: Mosby; 2018.
  • Renkema AM, Van Oort-Bongaarts CAM, Boersma H, Van der Linden FPGM. Handleiding afdrukken nemen ten behoeve van gebitsmodellen. Nijmegen: Vakgroep Orthodontie; 2011.
  • Draaisma J, Kuijpers-Jagtman AM, Kuijpers MAR, Renkema AM, Van Oort- Bongaarts CAM, Otten B. Handleiding somatische groei en ontwikkeling voor tandartsen. Nijmegen: Vakgroep Orthodontie; 2013.
  • Nanci A. Ten Cate’s Oral Histology: development, structure and function, 9e druk. Elsevier Health Sciences; 2017.
  • Van der Linden FPGM. Gebitsontwikkeling bij de mens. Tweede herziene druk. Houten: Bohn Stafleu Van Loghum; 2015.
  • Johnson DR, Moore WJ. Anatomy for Dental Students, 3e editie. Oxford University Press; 2004.
  • Ten Donkelaar HJ, Oostra RJ. Klinische anatomie en embryologie, 4e druk. Reed Business Education, Maarssen; 2014.
  • Prometheus. Hoofd, Hals, neuroanatomie. 4e druk. Houten; Bohn Stafleu Van Loghum; 2017.

Tentaminering

De toets (van 3 uur) bestaat uit extended matching en open vragen. De vragen zijn ruwweg verdeeld over de leerstof naar rato van sbu's.

Nagegaan zal worden of de geformuleerde (hoofd- en deel-) doelstellingen in voldoende mate zijn bereikt. Het eindcijfer wordt bepaald naar rato van de sbu's per cluster, waarbij de gangbare afronding wordt gehanteerd: 0,5 naar boven en < 0,5 naar beneden. Een rekenkundige score gelijk aan of groter dan 4,5(0) en kleiner dan 5,5(0) wordt afgerond naar een 5, een score van 5,5(0) en groter wordt afgerond naar 6. Er dient minimaal een eindcijfer van 6 te worden behaald. Mocht dit cijfer lager uitvallen, dan wordt het blok in zijn geheel opnieuw getoetst. Aanwezigheid bij de werkgroepen en practica is verplicht. Dit wordt gecontroleerd door een aftekenlijst van de gebitsmodellen en een aftekenlijst van de werkgroepen. Niet aftekenen: cijfer voor tentamen wordt niet doorgegeven aan bureau studentenzaken.
 
 
Niveau

Voorkennis

Toetsinformatie

Bijzonderheden

Werkvormen
Cursus
AanwezigheidsplichtJa

Toetsen
Tentamen
Weging1
ToetsvormTentamen
GelegenhedenBlok PER2, Blok PER2