|
- U bent in staat om toepassingsmogelijkheden en effectiviteit van preventieve en restauratieve maatregelen ter behoud van gebitselementen en het parodontium met de patiënt te bespreken en indien nodig uit te leggen op een voor de patiënt begrijpelijke manier (inleiden, structureren, afronden van het gesprek). U kunt preventieve maatregelen aan een patiënt uitleggen en beargumenteren.
- U kunt preventieve en in voorkomende gevallen eenvoudige restauratieve handelingen ter herstel van aandoeningen aan gebitselementen en het parodontium op een ergonomisch verantwoorde manier uitvoeren.
- U kunt volgens de richtlijnen van het WIP protocol werken en weet hoe te handelen bij evt. accidenten.
- U bent in staat om op adequate wijze een mondonderzoek bij een patiënt uit te voeren en op grond van de gegevens een zorgplan te maken.
- U kunt de beginselen van diagnostiek beschrijven en toepassen.
U kunt anatomische en fysiologische aspecten van de mond globaal beschrijven en herkennen en enkele diagnostische technieken toepassen
- U kunt, gegeven een fantoomopstelling, intra-orale opnamen vervaardigen en de kwaliteit ervan beoordelen en controleren alsmede afwijkingen op deze en op panorama röntgenopnamen detecteren en diagnosticeren.
- U kunt onder gesimuleerde omstandigheden enkele tandheelkundige diagnostische tests interpreteren en onderbouwde keuzes maken voor de diagnose en de behandeling.
- U kunt, gegeven een gesimuleerde patiënt, een anamnese afnemen, een klinisch onderzoek van het (peri)orale gebied uitvoeren, een röntgenologisch onderzoek uitvoeren, de verzamelde gegevens analyseren en een zorg- en behandelingsplan opstellen.
|
|
|
Globale inhoud:
- Diagnostiek
- Diagnostische technieken
- Intra- en extraorale röntgenopnametechnieken
- Afwijkingen op röntgenopnamen en behandelalternatieven
- (Digitale) Radiologie
- Anamnese
- Klinisch onderzoek
- Klinische besliskunde
- Verslaglegging
- Dossiervoering
- Zorg- en Behandelingsplanning
- Preventieve adviezen
- Preventie van tand- en wortelcariës en parodontale aandoeningen
- Preventie van tand- en wortelcariës en parodontale aandoeningen door de patiënt.
- Patiëntbehandeling
- Klinisch uitvoeren van periodieke controles van de mond en het behandelen van gingivale afwijkingen en cariëslaesies.
Plaats en functie in het curriculum
Dit blok is het eerste in de lijn integrale zorg waarin het gezond houden van de mond integraal wordt aangeboden. De andere integrale blokken zijn in de komende studiejaren gepland. Het blok is een voortzetting van de blokken “Communicatie met patiënten 1”, “Hoofd en hals 1", "Parodontium 1", "Functie en functieherstel 1 en “Restauratie van gebitselementen 2. Het maakt verder gebruik van de opgedane kennis uit onder andere de blokken “Restauratie van gebitselementen 1”, “Cariologie”en “Wetenschappelijke basisvaardigheden 1 en 2”. Diagnostische technieken worden algemeen toegepast in het klinisch tandheelkunde-onderwijs. In dit blok wordt derhalve aandacht besteed aan het indiceren en uitvoeren van diagnostische technieken, aan het stellen van een diagnose en aan het nemen van behandelbeslissingen. Ook wordt veel aandacht besteed aan preventie van de gedragsziekten cariës en gingivitis. Een en ander moet resulteren in een zorg- / behandelplan. Zorg- / behandelingsplannen vormen de basis voor de behandeling van elke patiënt in het klinisch tandheelkundeonderwijs en in de beroepsuitoefening.
Raamplancompetenties
I a, b, c, d, e,(f, g) h, i, j, k, l
II a, d, g, i,
III a, b, c, d, f, i, m,
IV b, d,
V d, e, h, i, j
VI d, f,
Hoofddoelstellingen
- U bent in staat om toepassingsmogelijkheden en effectiviteit van preventieve en restauratieve maatregelen ter behoud van gebitselementen en het parodontium met de patiënt te bespreken en indien nodig uit te leggen op een voor de patiënt begrijpelijke manier (inleiden, structureren, afronden van het gesprek). U kunt preventieve maatregelen aan een patiënt uitleggen en beargumenteren.
- U kunt preventieve en in voorkomende gevallen eenvoudige restauratieve handelingen ter herstel van aandoeningen aan gebitselementen en het parodontium op een ergonomisch verantwoorde manier uitvoeren.
- U kunt volgens de richtlijnen van het WIP protocol werken en weet hoe te handelen bij evt. accidenten.
- U bent in staat om op adequate wijze een mondonderzoek bij een patiënt uit te voeren en op grond van de gegevens een zorgplan te maken.
- U kunt de beginselen van diagnostiek beschrijven en toepassen.
U kunt anatomische en fysiologische aspecten van de mond globaal beschrijven en herkennen en enkele diagnostische technieken toepassen
- U kunt, gegeven een fantoomopstelling, intra-orale opnamen vervaardigen en de kwaliteit ervan beoordelen en controleren alsmede afwijkingen op deze en op panorama röntgenopnamen detecteren en diagnosticeren.
- U kunt onder gesimuleerde omstandigheden enkele tandheelkundige diagnostische tests interpreteren en onderbouwde keuzes maken voor de diagnose en de behandeling.
- U kunt, gegeven een gesimuleerde patiënt, een anamnese afnemen, een klinisch onderzoek van het (peri)orale gebied uitvoeren, een röntgenologisch onderzoek uitvoeren, de verzamelde gegevens analyseren en een zorg- en behandelingsplan opstellen.
Literatuur & Leermiddelen
- Van Loveren C, Van der Weijden GA (eds.). Preventieve Tandheelkunde: op weg naar een doelmatige aanpak.ISBN 9789031329427, 2000.
- Meyer-Lueckel et al. Caries Management-Science and Clinical Practice, Thieme, ISBN 9783131547118, 2013
- Fejerskov, O en anderen. Dental Caries. The Disease and its Clinical Management. 3e herziene druk. ISBN 978118935828; 2015.
- Blokboek en syllabus B1Td1p, B1Td1t, B1Td2t, B1Ti1t, B2Td1p, B2Ti1p, B2Me1t en B2GM3t.
- Zorgnet Tandheelkunde: protocollen en richtlijnen
- Klinische Praktijkrichtlijnen
- Adviezen Ivoren Kruis
- Diverse wetenschappelijke publicaties, vermeld bij de afzonderlijke zelfstudieopdrachten.
- Arnold L.V.. Tandheelkundige Radiologie
- Beertsen W. et al. Parodontologie.1e druk, Bohn Stafleu Van Loghum ISBN 9789031368860;2009.
Tentaminering
De toets zal schriftelijk of digitaal worden afgenomen en uit open en/of gesloten vragen bestaan.
Het eindcijfer bestaat uit een deelcijfer voor het cognitieve deel en uit een deelcijfer voor de klinische practica (klinisch voorbereidende practica, kliniek en röntgen). Om voor een eindcijfer in aanmerking te komen, moeten alle practica, werkgroepen en verplichte colleges gevolgd zijn en moet het professionele gedrag van de student als voldoende zijn beoordeeld.
Leertraject
Onderwijsvorm |
Contacturen |
SBU |
Hoorcollege |
22 |
22 |
Responsiecollege |
2 |
2 |
Werkgroep |
14 |
14 |
Practicum |
91 |
91 |
ZSO |
|
149 |
Tentamen |
|
2 |
Totaal SBU |
129 |
280 |
|
|
| | | | |
|
|
| |