MED-B2TD2T
Parodontium 2
Cursus informatieRooster
CursusMED-B2TD2T
Studiepunten (ECTS)2
CategorieBA (Bachelor)
VoertaalNederlands
Aangeboden doorRadboud Universiteit; Faculteit der Medische Wetenschappen; Tandheelkunde;
Docenten
Examinator
dr. A.S. Plachokova
Overige cursussen docent
Docent
dr. A.S. Plachokova
Overige cursussen docent
Contactpersoon van de cursus
dr. A.S. Plachokova
Overige cursussen docent
Collegejaar2018
Periode
JAAR  (03-09-2018 t/m 25-08-2019)
Aanvangsblok
JAAR
Onderwijsvorm
voltijd
Opmerking-
Inschrijven via OSIRISJa
Inschrijven voor bijvakkersNee
VoorinschrijvingNee
WachtlijstNee
Plaatsingsprocedure-
Cursusdoelen
1. U heeft duidelijk inzicht in de pathologie van chronische gingivitis en in de betekenis van locale en systemische factoren in de etiologie van chronische gingivitis.
2. U heeft een goed inzicht in de klinische aspecten van plaquevorming en de betekenis ervan voor preventie en behandeling van chronische gingivitis.
3. U heeft duidelijk inzicht in de etiologie van gingivale recessie.
4. U bent op de hoogte van de werking van respectievelijke hoogfrequente tandreinigingssystemen.
5. U bent in staat om bij een patiënt veranderingen aan de gingiva te herkennen en deze in een diagram vast te leggen.
6. U bent in staat om bij een patiënt tandplaque, tandsteen en andere retentiefactoren voor tandplaque te herkennen en deze in een diagram vast te leggen.
7. U bent bekend met de Dutch Periodontal Screening Index (DPSI) voor een snelle screening van de patiënt op diens gingivale en parodontale conditie, u weet wanneer en hoe u deze index moet bepalen en welke de relatie is tussen indexwaarde en vervolg-behandeltraject voor de patiënt.
8. U bent in staat om een patiënt met gingivitis adequaat te begeleiden naar een verantwoord niveau van mondhygiëne*.
9. U bent in staat om bij een patiënt met gingivitis eventueel aanwezige plaque-retentiefactoren te elimineren.
10. U kunt in een fantoomopstelling de instrumenten voor supra- en subgingivale hoogfrequente tandreiniging nauwkeurig en op ergonomisch verantwoorde wijze hanteren.
Inhoud
A. Klinische pathologie van chronische gingivitis
B. Locale factoren in de etiologie van chronische gingivitis,
C. Klinische aspecten van plaquevorming
D. Preventie en behandeling van chronische gingivitis, resp. het belang van een goede mondhygiëne
E. Hormonale factoren in de etiologie van chronische gingivitis
F. Gingivale recessie
G. Herkenning van veranderingen aan de gingiva
H. Herkenning van tandplaque
I. Herkenning van tandsteen en andere plaqueretentiefactoren
J. DPSI: Dutch Periodontal Screening Index
K. Werking van hoogfrequente apparaten voor tandreiniging
L. Vaardigheid in de uitvoering van hoogfrequente tandreiniging

Plaats en functie in het curriculum
Blok "Parodontium 2" zal deels zelfstandig en deels geïntegreerd in het blok "Integrale zorg 1: toegepaste preventie" worden aangeboden.

In het zelfstandige deel van het blok zal tijdens colleges en in het kader van zelfstudie eerst worden ingegaan op de klinische pathologie van gingivitis, lokale en hormonale etiologie van gingivitis en aspecten van herkenning van plaque, tandsteen en gingivitis tijdens het mondonderzoek. Een ander thema van dit blok is de tandvleesrecessie. De gingivarand kan zich onder invloed van ontsteking terugtrekken. Dit kan al op jonge leeftijd het geval zijn, soms na orthodontische behandeling, maar in het bijzonder als gevolg van trauma door bijvoorbeeld tandenpoetsen. U zult in het blok ook kennis maken met de werking en de toepassing van hoogfrequente apparatuur voor supra- en subgingivale reiniging van de tand.

In het geïntegreerde deel van het blok - de patiëntenbehandeling - zult u o.a. de kennis toepassen die u in blok "Parodontium 1" hebt opgedaan over de gingiva en de ontwikkeling van gingivitis en die welke u in het zelfstandige deel van blok "Parodontium 2" opdoet. Belangrijk is nu met name dat u veranderingen aan de gingiva herkent en gezonde en niet-gezonde gingiva van elkaar kunt onderscheiden. Ook herkenning bij de patiënt van tandplaque en van plaqueretentiefactoren, zoals tandsteen, krijgt alle aandacht. En natuurlijk gaat het niet alleen om herkenning, maar ook om preventie en behandeling van gingivitis.

Blok "Parodontium 2" heeft in het tweede jaar zoals gezegd dus duidelijke raakvlakken met het blok "Integrale zorg 1: toegepaste preventie". Immers de herkenning van veranderingen aan de gingiva vormt mede de basis voor gingivale diagnostiek en planning van de eventueel uit te voeren behandeling. Natuurlijk ligt er ook een verbinding met de blokken "Restauratie van gebitselementen" en "Functie en functieherstel". Gingivale gezondheid is immers mede een functie van vorm, stand en onderlinge relatie van gebitselementen.

De in dit blok te verwerven vaardigheden heeft u in het derde studiejaar weer nodig voor het blok "Integrale zorg 2: eenvoudige behandeling", maar met name ook voor het blok "Parodontium 3", waarin de chronische parodontitis uitgebreid aan de orde komt, ie. een ontsteking van de diepere lagen van het parodontium.
In het vierde jaar van de opleiding, in blok "Parodontium 4" en in het vijfde en zesde studiejaar binnen het profiel "dento-alveolaire chirurgie" worden meer specifieke aandoeningen van het parodontium bestudeerd en worden verdere therapeutische mogelijkheden voor parodontale aandoeningen belicht en geoefend, waaronder parodontale chirurgie.

Raamplancompetenties: I-a, c, d, e, i, k, l. III-a, b, c, f. VI-d, f, h, k
Leertraject
Onderdeel
Onderwijsvorm
Contacturen
Zelfstudie-uren
Sbu
A-F
hoorcollege
2
 
2
 
responsiecollege
2
 
2
 
zelfstudie
 
7
7
G-J
hoorcollege
1
 
1
 
responsiecollege
1
 
1
 
zelfstudie
 
1
1
 
klinisch practicum
16
 
16
K-L
hoorcollege
1
 
1
 
responsiecollege
1
 
1
 
zelfstudie
 
2
2
 
preklinisch practicum
4
 
4
A-I
leertaak
2
 
2
Totaal
 
30
10
40
Literatuur
1. Avoort G van den, Endstra L, Zwet M van der. Professionele Gebitsreiniging. (2e ed.) Houten: Bohn Stafleu van Loghum; 2011.
2. Beertsen W et al. (Eds.), Parodontologie. Houten: Bohn Stafleu van Loghum; 2009
3. Loveren C van, Weijden GA van der, (Eds.) Preventieve Tandheelkunde: op weg naar een doelmatige aanpak. (studenteneditie, 2e druk). Houten: Bohn Stafleu van Loghum; 2000
Tentaminering
Leertaak. 
 
Werkvormen
Werkgroep
AanwezigheidsplichtJa

Toetsen
Tentamen
Weging1
ToetsvormTentamen
GelegenhedenBlok JAAR, Blok JAAR