A. Klinische pathologie van chronische gingivitis
B. Locale factoren in de etiologie van chronische gingivitis,
C. Klinische aspecten van plaquevorming
D. Preventie en behandeling van chronische gingivitis, resp. het belang van een goede mondhygiëne
E. Hormonale factoren in de etiologie van chronische gingivitis
F. Gingivale recessie
G. Herkenning van veranderingen aan de gingiva
H. Herkenning van tandplaque
I. Herkenning van tandsteen en andere plaqueretentiefactoren
J. DPSI: Dutch Periodontal Screening Index
K. Werking van hoogfrequente apparaten voor tandreiniging
L. Vaardigheid in de uitvoering van hoogfrequente tandreiniging
Plaats en functie in het curriculum
Blok "Parodontium 2" zal deels zelfstandig en deels geïntegreerd in het blok "Integrale zorg 1: toegepaste preventie" worden aangeboden.
In het zelfstandige deel van het blok zal tijdens colleges en in het kader van zelfstudie eerst worden ingegaan op de klinische pathologie van gingivitis, lokale en hormonale etiologie van gingivitis en aspecten van herkenning van plaque, tandsteen en gingivitis tijdens het mondonderzoek. Een ander thema van dit blok is de tandvleesrecessie. De gingivarand kan zich onder invloed van ontsteking terugtrekken. Dit kan al op jonge leeftijd het geval zijn, soms na orthodontische behandeling, maar in het bijzonder als gevolg van trauma door bijvoorbeeld tandenpoetsen. U zult in het blok ook kennis maken met de werking en de toepassing van hoogfrequente apparatuur voor supra- en subgingivale reiniging van de tand.
In het geïntegreerde deel van het blok - de patiëntenbehandeling - zult u o.a. de kennis toepassen die u in blok "Parodontium 1" hebt opgedaan over de gingiva en de ontwikkeling van gingivitis en die welke u in het zelfstandige deel van blok "Parodontium 2" opdoet. Belangrijk is nu met name dat u veranderingen aan de gingiva herkent en gezonde en niet-gezonde gingiva van elkaar kunt onderscheiden. Ook herkenning bij de patiënt van tandplaque en van plaqueretentiefactoren, zoals tandsteen, krijgt alle aandacht. En natuurlijk gaat het niet alleen om herkenning, maar ook om preventie en behandeling van gingivitis.
Blok "Parodontium 2" heeft in het tweede jaar zoals gezegd dus duidelijke raakvlakken met het blok "Integrale zorg 1: toegepaste preventie". Immers de herkenning van veranderingen aan de gingiva vormt mede de basis voor gingivale diagnostiek en planning van de eventueel uit te voeren behandeling. Natuurlijk ligt er ook een verbinding met de blokken "Restauratie van gebitselementen" en "Functie en functieherstel". Gingivale gezondheid is immers mede een functie van vorm, stand en onderlinge relatie van gebitselementen.
De in dit blok te verwerven vaardigheden heeft u in het derde studiejaar weer nodig voor het blok "Integrale zorg 2: eenvoudige behandeling", maar met name ook voor het blok "Parodontium 3", waarin de chronische parodontitis uitgebreid aan de orde komt, ie. een ontsteking van de diepere lagen van het parodontium.
In het vierde jaar van de opleiding, in blok "Parodontium 4" en in het vijfde en zesde studiejaar binnen het profiel "dento-alveolaire chirurgie" worden meer specifieke aandoeningen van het parodontium bestudeerd en worden verdere therapeutische mogelijkheden voor parodontale aandoeningen belicht en geoefend, waaronder parodontale chirurgie.
Raamplancompetenties: I-a, c, d, e, i, k, l. III-a, b, c, f. VI-d, f, h, k
Leertraject
Onderdeel
|
Onderwijsvorm
|
Contacturen
|
Zelfstudie-uren
|
Sbu
|
A-F
|
hoorcollege
|
2
|
|
2
|
|
responsiecollege
|
2
|
|
2
|
|
zelfstudie
|
|
7
|
7
|
G-J
|
hoorcollege
|
1
|
|
1
|
|
responsiecollege
|
1
|
|
1
|
|
zelfstudie
|
|
1
|
1
|
|
klinisch practicum
|
16
|
|
16
|
K-L
|
hoorcollege
|
1
|
|
1
|
|
responsiecollege
|
1
|
|
1
|
|
zelfstudie
|
|
2
|
2
|
|
preklinisch practicum
|
4
|
|
4
|
A-I
|
leertaak
|
2
|
|
2
|
Totaal
|
|
30
|
10
|
40
|
Literatuur
1. Avoort G van den, Endstra L, Zwet M van der. Professionele Gebitsreiniging. (2e ed.) Houten: Bohn Stafleu van Loghum; 2011.
2. Beertsen W et al. (Eds.), Parodontologie. Houten: Bohn Stafleu van Loghum; 2009
3. Loveren C van, Weijden GA van der, (Eds.) Preventieve Tandheelkunde: op weg naar een doelmatige aanpak. (studenteneditie, 2e druk). Houten: Bohn Stafleu van Loghum; 2000
Tentaminering
Leertaak.
|