U bent in staat om op basis van het biopsychosociale model een anamnese af te
nemen, klachten te analyseren en gedragsverandering te bewerkstelligen uitgaande van de
principes van motivational interviewing. U beschikt over enige kennis met betrekking tot meer
complexe gesprekssituaties en bent in staat om patiënten met tandartsangst te herkennen.
Deeldoelstellingen
- U kunt de belangrijkste verschillen tussen het medische model en het biopsychosociale model beschrijven en onderbouwd toepassen (A);
- U bent in staat om een anamnese bij patiënten af te nemen waarbij u ook de psychosociale en culturele achtergond van patiënten en eventuele klachten inventariseert (A en B);
- U weet wat een klachtanalyse op grond van het biopsychosociale model inhoudt en kan dit toepassen (A en B) ;
- U bent in staat om een goede werkrelatie op te bouwen met patiënten en familie, op een begrijpelijke manier informatie te verstrekken, patiënten te ondersteunen, informed consent te verkrijgen, een preventieve en/of curatieve strategie te ontwikkelen (B);
- U bent in staat om te onderhandelen en advies te geven in complexe gesprekssituaties (B);
- U herkent de angstige patiënt en de patiënt met ernstige kokhalsklachten en bent in staat om de angst en het kokhalzen bespreekbaar te maken (C);
- U bent in staat om slecht nieuwsgesprek te voeren en de therapietrouw te bevorderen van patiënten met een niet optimale/ doeltreffende mondhygiëne (B);
- U bent in staat om leiding te geven aan een groep studenten (D) ;
- U kunt specifieke communicatievaardigheden beschrijven, te weten onderhandelen, (professioneel) schriftelijk communiceren, samenwerken , consultatie- en verwijsvaardigheden en leiding geven (A en D);
- U weet hoe u op professionele wijze een dossier kunt opbouwen en daarop controle kunt uitvoeren, indien meerdere behandelaars bij de behandeling betrokken zijn (D);
- U kunt medische-ethische keuze situaties beschrijven inzake privacy, informatieverstrekking en therapie-ontrouw, alsmede van de normen die daarin relevant zijn en kunt op basis hiervan medisch-ethische keuzesituaties analyseren en verhelderen (E).
|
|
|
A Communicatieleer
B Gedragswetenschappelijke aspecten rond anamnestische gespreksvoering, patiënteninstructie, begeleiding, gedragsverandering en samenwerking
C Gedragswetenschappelijke aspecten rond specifieke patiëntengroepen
D Functioneren in en leiding geven aan teams
E Medisch-etische aspecten in de tandarts-patiëntrelatie.
Relatie van het blok tot het totale curriculum
In het blok Communicatie met en om patiënten 2 wordt ingegaan op anamnestische gespreksvoering en voorlichting ten aanzien van specifieke patiëntgroepen en met betrekking tot specifieke gespreksituaties. Concreet gaat het hierbij om allochtone/ anderstalige patiënten, patiënten met tandartsangst en patiënten met een ongewenste kokhalsreactie. Specifiek wordt aandacht besteed aan het voeren van een adviesgesprek, het meedelen van slecht nieuws en het onderhandelen met patiënten. In een 2-tal practica worden deze vaardigheden ingeoefend met simulatiepatiënten.
Het blok besteedt ook aandacht aan de voorwaarden voor effectieve en efficiënte mondelinge en schriftelijke communicatie en samenwerking met collegae en andere zorgverleners, consultatie- en verwijsvaardigheden, het leiding geven aan en regisseren van het zorgproces, en het beoordelen van bekwaamheden van medewerkers in verband met het opdragen van voorbehouden handelingen. Daarnaast wordt ingegaan op diverse medisch-ethische keuzesituaties in de tandheelkundige praktijk.
De blokken Communicatie met en om patiënten 1 en 2 maken deel uit van de lijn Gedrag en Maatschappij en richten zich op het brede terrein van de tandarts - patiënt relatie. Daaronder vallen gespreksvoering ten behoeve van anamnese en patiëntenvoorlichting, maar ook psychologische en gedragsmatige aspecten binnen de tandarts - patiënt relatie en het functioneren van tandartsen in teams.
Het blok B3GM3t vormt een theoretische en praktische inleiding op de blokken B3Td3k en B3Ti3k. In deze blokken zullen de in dit blok aangeleerde vaardigheden in de praktijk met patiënten worden toegepast en getoetst.
Leertraject
Onderdeel |
Onderwijsvorm |
Contacturen |
Zelfstudie-uren |
Sbu |
|
A |
hoorcollege |
1 |
|
1 |
|
responsiecollege |
2 |
|
2 |
|
zelfstudie |
|
25 |
25 |
B |
hoorcollege |
2 |
|
2 |
|
zelfstudie |
|
10 |
10 |
|
practicum |
8 |
|
8 |
C |
hoorcollege |
1 |
|
1 |
|
responsiecollege |
1 |
|
1 |
|
zelfstudie |
|
15 |
15 |
D |
hoorcollege |
1 |
|
1 |
E |
hoorcollege |
1 |
|
1 |
|
responsiecollege |
1 |
|
1 |
|
zelfstudie |
|
10 |
10 |
tentamen |
|
2 |
|
2 |
|
|
|
|
|
totaal |
|
20 |
60 |
80 |
Literatuur
- D.I. Mostofskyy en F. Fortune: Behavioral Dentistry, 2nd Edition (2014) Wiley Blackwell.
- M.A.J. Eijkman, M.P.M.A. Duyx en A.P. Visser (2006): Patiëntenvoorlichting en mondgezondheid. Houten/Diegem: Bohn/Stafleu Van Loghum.
- A. De Jongh: Angst voor de tandarts, 2de druk (2012). Assen: Van Gorcum.
- M. Neuy, B. Gordijn en G.J. Truin: De prudente tandarts. Ethische reflectie in de Tandheelkunde (2002) Amsterdam: uitgeverij SWP.
- Reader: artikelen en hoofdstukken uit overige handboeken
|
|
|