1. De student maakt onderscheid tussen dentogene en niet-dentogene pijnklachten.
2. De student stelt een pijnanamnese samen.
3. De student geeft patiënten uitleg over diverse pijnmechanismen en doet therapievoorstellen.
|
|
A. Fysiologische aspecten van pijn
B. Psychologische aspecten van pijn
C. Diagnostiek van pijn
D. Interactie van pijn, pijnbeleving, medicatiegebruik en therapie
E. Pijnanamnese
F. Diagnostische testen
G. Medicamenteuze pijnbeïnvloeding
Plaats en functie in het curriculum
Herkenning, bestrijding en voorkoming van pijn is een essentieel onderdeel van de huidige tandheelkunde. Het blok "Pijn" vervult derhalve een sleutelrol in het afsluitende bachelorjaar.
In dit blok vindt integratie plaats tussen verschillende disciplines om beter zicht te krijgen op pijndiagnostiek en de daaruit voortvloeiende behandelmogelijkheden. Hiertoe wordt teruggegrepen op het onderwijs uit de blokken "Ademhaling en Circulatie", "Hoofd en Hals 1", "Integrale zorg 1: diagnostiek, behandelplanning en preventie ", "Ontstekingen en Infecties" en "Beweging, zenuwstelsel en Locale anesthesie". In het derde jaarsonderwijs is dit blok nauw verbonden met blok "Endodontium" en "Communicatie met en rond patiënten 2".
Raamplancompetenties: I-a, b, c, e, f, j. VI-e.
Leertraject
Onderdeel |
Onderwijsvorm |
Contacturen |
Zelfstudie-uren |
Sbu |
A |
hoorcollege |
2 |
|
|
|
responsiecollege |
1 |
8 |
11 |
B |
hoorcollege |
2 |
|
|
|
responsiecollege |
1 |
10 |
13 |
C |
hoorcollege |
3 |
|
|
|
practicum |
3 |
|
|
|
responsiecollege |
1 |
30 |
37 |
D |
hoorcollege |
1 |
|
|
|
werkgroep |
1 |
|
|
|
responsiecollege |
1 |
12 |
15 |
E |
hoorcollege |
1 |
|
|
|
responsiecollege |
1 |
5 |
7 |
F |
hoorcollege |
1 |
|
|
|
practicum |
7 |
|
|
|
responsiecollege |
2 |
8 |
18 |
G |
hoorcollege |
1 |
|
|
|
werkgroep |
1 |
|
|
|
responsiecollege |
1 |
12 |
15 |
Toets |
|
2 |
|
2 |
totaal |
|
33 |
87 |
120 |
Literatuur
- Rang H.P., Dale M.M. & Ritter, J.M. Rang & Dale's Pharmacology, 7de revised ed. with Student Consult Online Acces; 2011
- Thoden van Velzen S & Wesselink P.: Endodontologie. (3e geheel herziene druk). Houten: Bohn, Stafleu, Van Loghum.2010
- Naeije M, van Loon LAJ. Craniomandibulaire functie en dysfunctie. Houten: Bohn, Stafleu, Van Loghum. 1998
- Reader: artikelen en hoofdstukken uit overige handboeken
- Centrale medisch pharmaceutische commissie van de ziekenhuisraad. Farmacotherapeutisch kompas; 2009.
- Stegenga B., Vissink A., De Bont L.G.M., Spijkervet F.K.L.. MKA-chirurgie, Handboek voor Mondziekten, Kaak- en Aangezichtschirurgie. Assen: Van Gorcum. 2013
Tentaminering
Schriftelijk tentamen; multiple choice en/of open vragen
|
|
|
|
|
|
|