MED-B3TD3P
Functie en functieherstel 3
Cursus informatieRooster
CursusMED-B3TD3P
Studiepunten (ECTS)5
CategorieBA (Bachelor)
VoertaalNederlands
Aangeboden doorRadboud Universiteit; Faculteit der Medische Wetenschappen; Tandheelkunde;
Docenten
Examinator
dr. C.M. Kreulen
Overige cursussen docent
Docent
dr. C.M. Kreulen
Overige cursussen docent
Contactpersoon van de cursus
dr. C.M. Kreulen
Overige cursussen docent
Collegejaar2018
Periode
JAAR  (03-09-2018 t/m 25-08-2019)
Aanvangsblok
JAAR
Onderwijsvorm
voltijd
Opmerking-
Inschrijven via OSIRISJa
Inschrijven voor bijvakkersNee
VoorinschrijvingNee
WachtlijstNee
Plaatsingsprocedure-
Cursusdoelen
1. U kunt onder gesimuleerde klinische omstandigheden zelfstandig de functies van een anatomisch gereduceerd occlusiesysteem herstellen met directe restauraties en indirecte vaste prothetische voorzieningen. 
2. U kunt onderdelen van een behandelplan voor een patiënt opstellen ten behoeve van het handhaven, herstellen of verhogen van het (gereduceerde) functieniveau.
Inhoud

Globale inhoud
 
A. De voorbereidende behandeling                                                                (SBU: 16)
B. Een behandeling met solitaire kronen in een patiëntsimulatie                   (SBU: 84)
C. Behandelplanning                                                                                       (SBU: 16)
D. Vervanging van afwezige gebitselementen met bruggen                           (SBU: 32)
 
De totale omvang van het blok is 150 SBU (inclusief SBU: 2 voor tentamen). Voor het volgen van het blok “Functie en functieherstel 3”, zijn de vaardigheden, aangeleerd in de blokken “Functie en functieherstel 1 en 2”, vereist.

 
 
Plaats van het blok in het curriculum
In de blokken “Functie en functieherstel 1 en 2” heeft u kennis verkregen met betrekking tot de anatomie en de fysiologie van het tandkaakstelsel en heeft u basale vaardigheden verworven om de gebitsfuncties te herstellen bij zowel dentaten als edentaten patiënten. Voor wat betreft het functieherstel bij dentaten werd deze problematiek vooral op het niveau van solitaire gebitselementen benaderd. Daarbij is de nadruk gelegd op de occlusieanalyse en de correctie van de occlusie (occlusaal inslijpen), op het herstel van verloren gegaan tandmateriaal (opwassen) en op basisprincipes van het voorbereiden van solitaire gebitselementen voor diverse typen kronen in een standaard fantoomopstelling.

In het blok Functie en functieherstel 3 wordt de problematiek rondom het thema functieherstel aanmerkelijk gecompliceerder. In onderdeel A wordt ingegaan op funderingsrestauraties na weefselverlies bij vitale gebitselementen als voorbereiding op een behandeling met vaste prothetische voorzieningen. Hierbij zijn de vaardigheden die u hebt geleerd in de blokken “Restauratie van gebitselementen 1 en 2” essentieel. In onderdeel B wordt de volledige procedure vanaf het indiceren tot het cementeren van verschillende typen keramiekkronen op natuurlijke gebitselementen behandeld. Hierdoor wordt de patiëntensimulatie realistischer en individueler, en zal er vooral op specifieke gebitselement- en patiëntgerelateerde problematiek ingegaan worden. Bovendien krijgt de samenwerking met tandtechnici aandacht.

In onderdeel C staat het opstellen van een behandelplan centraal. In werkgroepen gaat u behandelplannen opstellen voor (gecompliceerde) occlusieopbouw patiënten.

De vervanging van afwezige gebitselementen met vaste voorzieningen wordt behandeld in onderdeel D. U leert gebitssituaties van onderbroken en verkorte tandbogen probleemgericht te benaderen en te behandelen in een patiëntensimulatie met conventionele en adhesieve brugsystemen. Hierbij ligt de nadruk op de volledige keramiekbrug.

Raamplancompetenties: 1k, 1l, 2a, 2b, 2d, 2i, 3j 4a, 4b, 4e, 6f, 6g, 6l


 
Leertraject  
Onderdeel Onderwijsvorm Contacturen Zelfstudie-uren Sbu
A Hoorcollege 2 2 2
  Preklinisch practicum 8    
B Hoorcollege 6,5   6,5
  Responsie werkgroepen 4,5 14,5 21,0
  Preklinisch practicum 63,0   71,0
C Hoorcollege 1,5   1,5
  Responsie werkgroepen 16 3,0 19,0
D Hoorcollege 1   1
  Responsie werkgroepen 1,5 3,0 4,5
  Preklinisch practicum 21,5   21,5
Tentamen   2,0   2,0
Totaal   127,5 22,5 150,0

Literatuur
  • Creugers NHJ, Witter DJ, de Baat C. Kronen en bruggen, theoretische uitgangspunten en praktische handreikingen. Prelum, Houten, 2015.
  • Hämmerle C, Sailer I, Thoma A, Häig G, Suter A, Ramel C. Dental Ceramics: Essential Aspects for Clinical Practice. Quintessence Publishing, ISBM 9781850971818.
  • Blokboek Functie en functieherstel 3 (B3Td3p).
  • Verschillende artikelen (zie de zelfstudieopdrachten).
  • COO programma: De gespoten afdruk. 
Tentamineren
Schriftelijk tentamen met open vragen en meerkeuzevragen. Practicumevaluatie op basis van toetswerkstukken.

 
Werkvormen
Werkgroep
AanwezigheidsplichtJa

Toetsen
Tentamen
Weging1
ToetsvormTentamen
GelegenhedenBlok JAAR, Blok JAAR