Na afloop van deze module heeft de student kennis van en inzicht in
- verloop en systematiek van perifere zenuwen vanaf het verlaten van het brein/ruggenmerg tot aan huid en spier, inclusief de motorische componenten vande hersenzenuwen,
- precieze opbouw ruggenmerg, radices en rami in relatie tot wervelkolom,
- topografie van de spieren in romp en extremiteiten,
- topografie van de perifere zenuwen,
- de innervatie van de extremiteitsspieren en de rol van de plexussen hierbij,
- de innervatie van de huid en de verschillende dermatoomkaarten daarbij,
- de sturing van motoriek en samenwerking van spieren.
|
|
Tijdens het keuzeonderwijs van Brein naar Spier krijgen studenten krijgen kennis van en inzicht in de systematiek van het perifeer zenuwstelsel, de aansluiting hiervan op het brein en op ons spier‐skeletstelsel. De leeractiviteiten zijn er op gericht om de losse elementen van onze motoriek te integreren.
Dit keuzeblok sluit aan op drie modules uit Q6
Overzicht relatie Q6 en deze keuzemodule |
WEL in Q6 Niet in
‘Van Brein naar Spier’ |
Overlap Q6 met
‘Van Brein naar Spier’ |
Verdieping, verbreding en integratie in
‘van Brein naar spier’ |
6MZS |
Alle neuroanatomie, Parkinson, histologie zenuw, beeldvorming, CVA, polyneuropathie |
Perifere zenuwen, functie sommige brein arealen, |
Topografie en functie van motorische, sensorische, gemengde perifere zenuwen, bouw van de plexus brachialis en lumbosacralis |
6MZB |
Oor en gehoor,
Vestibulum, visus en visuele reflexen |
Globale benadering Somatosensoriek |
Topografie, functionele anatomie, dermatomen, plexus & dermatomen en perifere zenuwen |
6MSS |
Histologie spier, reumatologie, osteologie |
Selectie van spieren en gewrichten in de ledematen |
Alle spieren, Spierfunctie, samenwerking, innervatie, agonisten, antagonisten |
Doelgroep
Studenten Geneeskunde, Biomedische Wetenschappen en Tandheelkunde.
Module opzet (2EC)
De module wordt in het Nederlands gegeven.
Inleidende HC’s, daarna twee cycli (bovenste extremiteit, onderste extremiteit) met de volgende aangeboden leeractiviteiten: ZSO, E-learning, museumpracticum, formatieve toetsing, RC en PR (snijzaal).
Tijdschema
HC 2 uur
ZSO/e-learning 40 uur
RC: 8 uur
PR: 6 uur
Totaal 56 uur
Toetsing
Schriftelijk toets met open vragen waar een kort antwoord is gewenst en/of met extended matching vragen (100%).
|
|
|
|
|
|
|