Na het voltooien van dit onderwijs blok zijn de studenten in staat om:
- Te benoemen hoe het leven van een drug verslaafde eruit ziet
- Uit te leggen hoe genen en omgeving kwetsbaarheid voor verslaving verhogen.
- Te beschrijven welke processen in het verslaafde brein veranderd zijn.
- Experimenten te ontwerpen om drug verslaving mechanistisch beter te begrijpen
- Op basis van een diagnose een behandeling voor te stellen
- Te beschrijven wat drug verslaving is, hoe het verslavingsproces verloopt, welke drugs er zijn, en hoe deze geconsumeerd worden.
|
|
Drug verslaving is een stress-gerelateerde hersenziekte die gepaard gaat met veel leed en last voor de patiënt en de omgeving. Kwetsbaarheid voor verslaving wordt gevormd door een complexe interactie tussen nature en nurture. Ondanks dat de kennis over de hersenmechanismen die ten grondslag liggen aan drug verslaving de laatste decennia sterk toegenomen is, blijft het een uitdaging om drug verslaving mechanistisch echt goed te begrijpen. Dit komt door de complexiteit van de ziekte, de individuele variatie, het samengaan van verslaving met andere mentale stoornissen en de graduele verandering in symptomen tijdens het verslavingsproces. Voor sommige verslavingen zijn behandelmethoden beschikbaar, voor andere verslavingen ontbreken deze nog altijd. De ontwikkeling van nieuwe en betere behandelmethoden verloopt langzaam omdat mechanistisch nog niet alles wordt begrepen.
Dit keuze onderwijs is erop gericht om studenten kennis te laten maken en verdiepen in drug verslaving vanuit 3 verschillende invalshoeken: 1) de patiënt die wil stoppen met drug gebruik, 2) de neurowetenschapper die mechanismen in de hersenen probeert te begrijpen, en 3) de psychiater die op basis van de mechanistische kennis behandelingen voorschrijft. Om meer te begrijpen van de kijk van de patiënt zal het eerste deel van het onderwijs zich richten op begrijpen wat drug verslaving is, hoe raak je verslaafd, welke drugs zijn er, hoe worden de drugs gebruikt, en hoe is het om verslaafd te zijn. Dit laatste item komt aan orde in een interview met een voormalige drug verslaafde. Om vanuit de neurowetenschapper naar drug verslaving te kijken zal het tweede deel gaan over hersenmechanismen en methoden om verslaving te onderzoeker. Een bezoek aan het dierenlaboratorium is hier een onderdeel van. In het laatste deel krijgt de visie van de psychiater aandacht, waarbij diagnose en behandeling een centrale rol spelen. Dit zal gecombineerd worden met een bezoek aan IrisZorg. Door theorie en praktijk aan elkaar te koppelen zal de theorie, zoals in regulier onderwijs wordt gegeven, meer betekenis krijgen
Toetsing
- Geschreven examen; open vragen
- Verslag van interview met drug verslaafde
- Presentatie experimenteel design
Module opzet
- Hoorcolleges 14 uur
- ZSO 4 uur
- Presentatie 3 uur
- Examen 3 uur
- Responsiecollege 2 uur
- Tour en rondleiding 4 uur
Tijdschema
- HC
- ZSO
- Rondleiding dieren faciliteit
- IrisZorg Tour
- Nederlands is de voertaal
|
|
|
|
|
|
|