Hoofddoelen
- Je weet dat ‘self-determination theorie’, ‘habit formation’, ‘social network theory’ en het ‘intervention mapping protocol’ evidence-based aanpakken zijn voor effectieve gezondheidsbevordering en kent de theoretische inhoud en afgeleide technieken van deze aanpakken.
- Je past self-determination theorie’ en ‘habit formation’ toe om een persoonlijk plan te ontwerpen en uit te voeren voor het verbeteren van je eigen leefstijl; en reflecteert op de persoonlijke ervaringen en uitdagingen hierbij.
- Je past ‘social network theory’ en het ‘intervention mapping protocol’ toe om een plan te ontwerpen en uit te voeren voor gezondheidsbevordering van een specifieke doelgroep; en reflecteert op de ervaringen en uitdagingen hierbij.
Subdoelen
- Je kunt de rol van leefstijl benoemen m.b.t. primaire, secondaire en tertiaire preventie van ziekten.
- Je ervaart persoonlijk de uitdagingen en bevorderende factoren waarmee individuen geconfronteerd worden bij de aangeboden interventies om leefstijl te verbeteren.
|
|
|
In deze cursus staat het toepassen van effectieve gezondheidsbevordering op jezelf en op brugklassers centraal. Als toekomstig arts en/of onderzoeker die zich bezig houdt met gezondheid, preventie van ziekten, herstel van ziekten of evaluatie van medische behandelingen, zul je geconfronteerd worden met ongezonde ‘leefgewoonten’ van individuele of groepen patiënten. Een gezonde leefstijl, waaronder niet roken, gebalanceerd eten, matig alcohol drinken en regelmatig bewegen is belangrijk voor de volksgezondheid en dus ook voor individuele patiënten. Maar hoe kan iemand blijvend zijn leefgewoonten veranderen? In dit onderwijs ga je zelf aan de slag met ‘evidence-based’ technieken (i.e. ‘self-determination theory’, ‘habit formation’ ,‘social network theory’ en ‘intervention mapping protocol’) om je leefgewoonten te verbeteren zodat je zelf eens ervaart dat verandering door patiënten niet altijd gemakkelijk is maar dat een gestructureerde aanpak en de juiste ‘evidence-based’ technieken hierbij wel behulpzaam kunnen zijn.
Naast het opfrissen van relevante kennis uit het basiscurriculum zul je kennis maken met de nieuwste inzichten rond effectieve gezondheidsbevordering waaronder: ‘self-determination theory’, ‘habit formation’, social network theory’ en het ‘intervention mapping protocol’ en ga je zelf aan de slag door deze theorieën toe te passen om je eigen gezondheid en die van je lokale bruklassers te verbeteren!
Toetsing
- Schriftelijke toets bestaande uit meerkeuze- en open vragen
- Individueel reflectieverslag over het ontwerpen en uitvoeren van een persoonlijk plan voor het verbeteren van je eigen leefstijl op basis van ‘self-determination theory’en ‘habit formation’.
- Groepsverslag en presentatie over het ontwerpen en uitvoeren van de leefstijl interventie op basis van ‘social network theory’ en het ‘intervention mapping protocol’ bij de doelgroep.
Module opzet
- Actieve participatie tijdens presentaties door docenten over de theorie
- Actieve participatie bij interactieve werkgroepen
- Zelfstudieopdrachten
- Ontwerpen en uitvoeren van persoonlijk plan om je eigen leefstijl te verbeteren
- Ontwerpen en uitvoeren van een gezondheidsbevorderende interventie voor specifieke doelgroep
Tijdschema
- Deze cursus wordt verspreid gegeven over 10 weken, waarbij grofweg 2 uur plenair docentcontact zal zijn en 4 uur zelfstudie per week.
- De spreektaal is Nederlands, het studiemateriaal is deels Engels.
|
|
|
|
|
|
|