Na deze cursus …
- Kun je de technologie, betrouwbaarheid en interpretatie van nieuwe preventieve health checks zoals DNA-testen en total body MRI/CT-scans doorgronden en aan medestudenten uitleggen.
- Kun je je verplaatsen in het perspectief van de patiënt, arts en onderzoeker met betrekking tot commerciële health checks.
- Kun je met patiënten, artsen en onderzoekers over commerciële health checks communiceren en daarbij rekening houden met ieders kennis en verwachtingen.
- Heb je een geïnformeerde mening gevormd over ethische en maatschappelijke vraagstukken rondom commerciële health checks en kun je deze goed beargumenteren.
|
|
Stel je voor: je hebt je hele DNA laten sequencen door Dante labs voor €500,- Maar wat blijkt: er is een borstkankermutatie gevonden. Wat nu? Wat betekent dit voor jou en je omgeving? Wat moet je nu doen? Commerciële health checks, zoals DNA-testen, total body scans of ander preventief onderzoek, worden steeds toegankelijker en goedkoper. Wat betekenen dit soort direct-to-consumer testen voor artsen en onderzoekers? Wat zijn de voor- en nadelen van deze technieken? En hoe werken ze precies?
In het reguliere Geneeskunde en Biomedische Wetenschappen onderwijs komen commerciële health checks nog nauwelijks aan bod. Terwijl dit soort testen steeds meer mainstream worden. In deze module ga je daarom in groepjes en onder begeleiding van een docent aan de slag met een casus over iemand die zo’n health check heeft gedaan. Wat waren zijn/haar beweegredenen om de test te doen? Hoe werkt zo’n test? Wat zijn de uitkomsten? Hoe zijn die uitkomsten te interpreteren? Welke rol speelt onzekerheid daarbij? En wat zijn de gevolgen voor deze persoon? Door je te verdiepen in 1 casus waarin de patiënt centraal staat leer je over biomedische technieken, ethiek, en gespreksvaardigheden. Aan het eind van de module presenteer je jouw bevindingen en formuleer je een advies aan artsen en beleidsmakers.
Deze module is ontwikkeld door een team van docenten, medische experts, patiënten en studenten, en is ondersteund door een Comeniusbeurs voor Onderwijsinnovatie. Zie ook dit filmpje over het project: https://www.youtube.com/watch?v=TjNOPz0iBjQ
Toetsing
Er zijn drie onderdelen die worden beoordeeld aan de hand van Rubrics: eindpresentatie (50%), debat (25%) en 2 tussenopdrachten (samen 25%).
Module opzet
- Wekelijkse werkgroepen en zelfstudieopdrachten
- Gastcolleges
- Debat
- Interview met een patiënt
- Presentaties door studenten
- Voertaal is Nederlands
|
|
|