Kernkwalificatie |
Betekenis kernkwalificatie |
Aansluiting Student Company |
Brede
professionalisering |
De student wordt aantoonbaar
toegerust met actuele kennis die aansluit bij recente kennis, inzichten, concepten en onderzoeksresultaten, om zich te kwalificeren voor:
- het zelfstandig kunnen uitvoeren van de taken van een beginnend beroepsbeoefenaar;
- het functioneren binnen een arbeidsorganisatie;
- de verdere professionalisering van de eigen beroepsuitoefening |
Vaak is Student Company de eerste levensechte ervaring
met ondernemerschap en ondernemen voor studenten. Door deze ervaring ontdekken studenten of ze zelf ondernemer willen worden. Zelf ondernemer willen worden is geen voorwaarde voor een succeservaring en groei als professional in dit programma. Studenten ontwikkelen ondernemerschapscompetenties en 21st century skills die breed inzetbaar zijn en vertaald kunnen worden naar allerhande beroepssituaties. Door zich te ontplooien als ondernemende medewerker maken studenten zich een ‘leven lang leren houding’ eigen. |
Multidisciplinaire
integratie |
De integratie van kennis, inzichten,
houdingen en vaardigheden
(van verschillende vakinhoudelijke disciplines), vanuit het perspectief van het beroepsmatig handelen. |
Studenten verschaffen zich informatie over het
intellectueel eigendomsrecht en het consumentenrecht, zodat ze leren welke regels er aan ondernemen verbonden zijn. De bedrijfseconomische kennis, managementvaardigheden, communicatie en marketing worden op een geïntegreerde manier in de praktijk gebracht. Door samen te werken wordt vakkennis gedeeld en gezamenlijk inzicht ontwikkeld. Door deze kennis in de context van de student company toe te passen bereiken de studenten een hoger kennisniveau. Daarnaast worden studenten zich bewust van het effect van hun handelen en reflecteren ze daarop. |
Wetenschappelijke
toepassing |
De toepassing van beschikbare
relevante (wetenschappelijke) inzichten, theorieën, concepten en onderzoeksresultaten bij vraagstukken waar afgestudeerden in hun beroepsuitoefening mee geconfronteerd worden. |
Tijdens Student Company verzamelen studenten,
informatie over de markt, technologie en over mogelijke toepassingen. In korte leercycli testen teams hun assumpties om op deze manier de koers van het bedrijf gevalideerd te bepalen. Studenten krijgen dus veel verschillende input en analyseren kritisch de verkregen informatie en verbinden er conclusies aan. Uiteindelijk gaan ze dit verwerken en verantwoorden in hun ondernemingsplan. |
Creativiteit en
complexiteit in vraagstukken |
Vraagstukken in de beroepspraktijk,
waarvan het probleem op voorhand niet duidelijk is omschreven en waarop de standaardprocedures niet van toepassing zijn. |
Student Company is een praktijkgericht programma
waarin studenten leren door het zelf te ervaren. Jong Ondernemen biedt daarbij ondersteuning, theoretische achtergronden, tools en begeleiding door ervaren vrijwilligers. Studenten maken de vertaalslag naar hun eigen bedrijf, waarbij een beroep gedaan wordt op het analytisch vermogen, probleemoplossingsvaardigheden en creativiteit om het eigen bedrijf tot een succes te maken. |
Probleemgericht
werken |
Het zelfstandig definiëren en
analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk op basis van relevante kennis en (theoretische) inzichten, het ontwikkelen en toepassen van zinvolle (nieuwe) oplossingsstrategieën en het beoordelen van de effectiviteit hiervan. |
Studenten komen allerlei problemen en obstakels tegen
tijdens Student Company, zoals leveranciers die een ander product leveren dan afgesproken, klanten die niet op tijd betalen of collega’s die zich niet aan afspraken houden.
Tijdens de gehele looptijd van hun bedrijf moeten studenten, om succesvol te zijn, zich flexibel opstellen en probleemoplossend te werk gaan. Door zichzelf en hun bedrijf continu te verbeteren en oplossingen te zoeken voor knelpunten ontwikkelen de studenten nieuwe, effectieve, oplossingsstrategieën. |
Methodisch en
reflectief denken en handelen |
Het stellen van realistische doelen,
het plannen c.q. planmatig aanpakken van werkzaamheden en het reflecteren op het (beroepsmatig) handelen, op basis van het verzamelen en analyseren van relevante informatie. |
Tijdens Student Company werken studenten samen in een
team en stemmen de bedrijfsvoering met elkaar af. Studenten stellen realistische doelen en bespreken op welke manier ze naar die doelen toewerken. Deze plannenen doelen beschrijven de studenten in hun ondernemingsplan. Tijdens en na het uitvoeren van de plannen reflecteren de studenten op de uitkomsten en verbinden daar conclusies aan. Tot slot bespreken ze de vervolghandelingen die ze vastleggen in het halfjaar- en jaarverslag. Daarnaast zijn er gedurende het programma een aantal deadlines, zoals het moment van het inleveren van het ondernemingsplan en een einddatum. Studenten moeten planmatig werken om niet in tijdnood te komen en hun klanten en aandeelhouders tevreden te houden.
|
Sociaal
communicatieve bekwaamheid |
Het communiceren en samenwerken
met anderen in een multidisciplinaire omgeving en het voldoen aan de eisen die het participeren in een arbeidsorganisatie stelt. |
Tijdens Student Company werken studenten met elkaar
samen en krijgen daarbij ondersteuning van hun docent en vrijwillige begeleider in de vorm van coaching.
Daarnaast werken ze samen met externe partijen, zoals leveranciers en klanten. Regelmatig importeren studenten producten, waardoor ze ook in een internationale omgeving communiceren en samenwerken. |