MED-KIQH7
Ethiek van de maakbare mens
Cursus informatieRooster
CursusMED-KIQH7
Studiepunten (ECTS)2
CategorieB2 (Tweede jaar bachelor)
VoertaalNederlands
Aangeboden doorRadboud Universiteit; Faculteit der Medische Wetenschappen; Geneeskunde;
Docenten
Contactpersoon van de cursus
dr. K. ten Cate
Overige cursussen docent
Contactpersoon van de cursus
dr. A. van der Meer
Overige cursussen docent
Examinator
dr. A. van der Meer
Overige cursussen docent
Docent
dr. G.J. Olthuis
Overige cursussen docent
Collegejaar2022
Periode
VKO-SEM1  (05-09-2022 t/m 05-02-2023)
Aanvangsblok
VKO-SEM1
Onderwijsvorm
voltijd
OpmerkingDoelgroep GNK - BMW - THK
K2: maandagochtend
Inschrijven via OSIRISJa
Inschrijven voor bijvakkersNee
VoorinschrijvingNee
WachtlijstNee
PlaatsingsprocedureOp basis van loting
ToelichtingOp basis van loting
Cursusdoelen
De module is gericht op studenten die op zoek zijn naar ethische en filosofische analyse van, reflectie op en verdieping van onderwerpen binnen het reguliere onderwijs en de eigen (toekomstige) geneeskundige/onderzoekspraktijk. In deze module kijken we verder dan het biomedisch-wetenschappelijk perspectief en bieden we je ‘tools’ uit andere domeinen om over medische wetenschap na te denken: ethiek, filosofie, kunst en literatuur.
 
Inhoud
Pre-implantatie diagnostiek, neuro-enchancement, anti-aging medicine, whole genome sequencing, total body scans, genetische modificatie: het zijn slechts enkele van de vele recente ontwikkelingen en toepassingen die grote impact hebben op de inhoud van en verwachtingen over (betekenisvol) medisch onderzoek, (goede) zorg, ziekte, ouderdom, voortplanting, leven en sterven. De ontwikkelingen leiden dan ook tot verhitte ethische en filosofische debatten, waarin wordt gereflecteerd op de (wenselijke en onwenselijke) gevolgen van deze ontwikkelingen, (de grenzen van) onze medische mogelijkheden, wetenschappelijke vooruitgang en de maakbaarheid van (het) leven. Niet alleen binnen de muren van de universiteit, het laboratorium of het ziekenhuis gebeurt dat: ook in het publieke domein, via allerlei kanalen en media, zijn wetenschappelijke en technologische ontwikkelingen het onderwerp van verhit debat, bezorgdheid en fantasie.
Als (toekomstig) arts of onderzoeker moet je je tot deze debatten kunnen verhouden. In de vorm van deelname aan of scherpe zienswijze op een (publiek) debat, een visie op verantwoorde onderzoeksmogelijkheden en beleid, of een goed advies aan een patiënt. Dit vraagt kennis en vaardigheden op het gebied van ethische en filosofische analyse, reflectie en meningsvorming. Deze module komt daaraan tegemoet. Je leert in deze module kernprincipes en -concepten uit het domein van de (bio-)ethiek kennen en deze in te zetten bij de analyse van hedendaagse medisch-technologische ontwikkelingen. Daarbij verwerf je ook de vaardigheid in discussies over hedendaagse medisch-technologische ontwikkelingen een beargumenteerde positie in te nemen.
De module is gericht op studenten die op zoek zijn naar ethische en filosofische analyse van, reflectie op en verdieping van onderwerpen binnen het reguliere onderwijs en de eigen (toekomstige) geneeskundige/onderzoekspraktijk. In deze module kijken we verder dan het biomedisch-wetenschappelijk perspectief en bieden we je ‘tools’ uit andere domeinen om over medische wetenschap na te denken: ethiek, filosofie, kunst en literatuur.

Doelgroep
Studenten Geneeskunde, Biomedische Wetenschappen en Tandheelkunde.

Module opzet
In de module worden interactieve onderwijsmomenten afgewisseld met het (onder begeleiding van de docenten) in groepsverband werken aan twee eindopdrachten.
De module begint met een HC. In dit HC krijg je een introductie op de module (praktische punten) en een inhoudelijke introductie in de bio-ethiek en de techniekfilosofie verbonden aan actuele ontwikkelingen op het gebied van medisch wetenschappelijke technologie die op verschillende terreinen zorgen voor alsmaar toenemende ‘maakbaarheid’. Er zullen zes thema’s worden geïntroduceerd die in de module centraal staan: 1) het maakbare brein, 2) het maakbare kind, 3) maakbaar ouderschap, 4) het maakbare leven, 5) een maakbare toekomst en 6) een maakbare gezondheid. Aan het eind van dit hoorcollege vorm je een groepje en kiezen jullie één van de zes thema’s voor de eindopdrachten.
Na dit hoorcollege volgen, in de weken erop, nog twee werkgroepen. We gaan daarin dieper in op ethische en filosofische concepten die behulpzaam kunnen zijn bij het maken van de eindopdrachten en we organiseren mogelijkheden voor onderlinge uitwisseling van ideeën. In de weken daarna werken jullie zelfstandig (deels als groep) aan je eindopdrachten, onder individuele begeleiding van de docenten.
 
Werkvormen
Cursus
AanwezigheidsplichtJa

Toetsen
Tentamen
Weging1
ToetsvormTentamen
GelegenhedenBlok VKO-SEM1, Blok VKO-SEM2