Het doel van de module is om op het brede gebied van aandoeningen van de ijzerstofwisseling inzichtelijk te maken hoe wetenschappelijk onderzoek en klinische praktijk elkaar beïnvloeden.
|
|
In deze keuzemodule doe je vaardigheden op waarmee je in de toekomst kan bijdragen aan een goede integratie van wetenschap en kliniek. Je leest over grote basale ontdekkingen in de oorspronkelijke artikelen. Je leert hoe deze ontdekkingen in het verleden tot stand zijn gekomen en hoe ze hebben bijgedragen aan de huidige kennis van pathogenese, diagnostiek en behandeling van patiënten met aandoeningen van de ijzerstofwisseling. Je ziet ook wat er zoal komt kijken bij translatie van basale kennis naar de klinische praktijk van aandoeningen van de ijzerstofwisseling. De ijzerstofwisseling leent zich door de recente snelle ontwikkelingen in het basaal onderzoek en de translatie daarvan naar de kliniek, uitstekend voor het thema van “integratie van wetenschap en kliniek”.
De module zal bestaan uit kennismaking met theorie en praktijk van discovery technieken, literatuurstudie van fundamenteel en klinisch onderzoek, hoorcolleges van diverse gastdocenten, patiëntdemonstraties, afnemen van interview bij “translationele” onderzoekers, mondeling presenteren van je eigen onderzoeksideeen en debatteren over de ethiek van onderzoek met patiënten.
Voor deze module maken we optimaal gebruik van de expertise en casuistiek van het Radboudumc Expertise centrum voor aandoeningen van de ijzerstofwisseling (www.ijzercentrum.nl).
Toetsing
Op het einde van het blok zal er een schriftelijk toets plaatsvinden. Deze zal bestaan uit open vragen.
Module opzet
- Hoorcolleges
- ZSO
- Patientendemonstaratie
Tijdschema
De module heeft een omvang van 8 dagen, verspreid over 8 weken, belasting van 1 dag in de week met contactonderwijs
Voertaal is Nederlands
|
|
|
|
|
|
|