Door zeven psychiaters, ieder met een verschillend aandachtsgebied (kinderpsychiatrie, volwassenen psychiatrie, ouderenpsychiatrie, psychotherapie, consultatieve psychiatrie, forensische psychiatrie en verslavingszorg), wordt een beeld gegeven van dat betreffende onderdeel van de psychiatrie. Deze psychiaters zijn alle academisch werkzaam en in staat zowel de klinische praktijk, de research, als de beleidsmatige kant van hun specialiteit aan de orde te stellen. Het focus ligt op de rol die de psychiater praktiserend in dit gebied heeft. Klinisch betreft het de aard van de problematiek en de ziektebeelden, waarbij de psychiater aangeeft welke taken hij verricht rond bv diagnostiek, behandeling, contact met familie, veiligheid, omgaan met suïcidaliteit, somatische co-morbiditeit en vrijheidsinperking. Wat betreft research zal aandacht worden besteed aan de meest actuele thema’s die in het betreffende onderdeel wetenschappelijk worden onderzocht. Beleidsmatig besteden we aandacht aan actuele beleidsrelevante thema’s rond zorgorganisatie en de wisselwerking psychiatrie-samenleving.
De meerwaarde van dit stuk onderwijs bestaat uit het kennis en ervaring op kunnen doen over de interessante wisselwerking tussen kliniek, research en beleid. Juist door deze drie benaderingen in onderlinge samenhang en interactie aan de orde te stellen en een actieve inbreng van studenten te verwachten, zal een indringend beeld van de moderne psychiatrie kunnen ontstaan.
|
|
|
Hoewel de psychiatrie met zo’n 3700 psychiaters veruit het grootste medisch specialisme is, blijkt het een vak dat voor velen - medisch specialisten, huisartsen, studenten geneeskunde - moeilijk valt te doorgronden. Dit heeft onder meer te maken met de aard van het vak; geen harde biologische maten, moeilijk af te bakenen ziektebeelden, uitermate grote veelzijdigheid van behandelde problematiek en een complexe interactie met de somatische aspecten van de geneeskunde.
Daarnaast ook met het feit dat de theoretische kennis die studenten wordt gedoceerd minder gemakkelijk met allerlei patiënten voorbeelden kan worden ondersteund. Maar vooral toch met het gegeven dat het voor studenten, meer dan bij andere specialisten, vaak een raadsel blijft wat een psychiater dagelijks tot zijn of haar werkzaamheden mag rekenen. In deze Meet the Expert module willen wij door een ontmoeting met acht ervaren psychiaters inzicht geven in het vak psychiatrie.
Ieder van de acht psychiaters heeft een verschillend aandachtsgebied (kinderpsychiatrie, volwassenen psychiatrie, ouderenpsychiatrie, psychotherapie, consultatieve psychiatrie, forensische psychiatrie en verslavingszorg) en zal een beeld geven van dat betreffende onderdeel van de psychiatrie. Deze psychiaters zijn alle academisch werkzaam en in staat zowel de klinische praktijk, de research, als de beleidsmatige kant van hun specialiteit aan de orde te stellen.
Toetsing
De toetsing omvat twee onderdelen: a. essay: iedere student schrijft naar keus een kort essay (max 4 pagina’s) over een van de bijeenkomsten, b. slotpresentatie. Voor de eventuele afronding van het cijfer wordt gebruik gemaakt van de docentbeoordeling van de inzet van de student.
Module opzet/ Tijdschema
- De module kent 10 bijeenkomsten. Iedere bijeenkomst heeft een duur van 2 uur en vraagt tevens 2.5 uur voorbereiding. Voor iedere bijeenkomst verzorgt de docent vooraf een discussieonderwerp en twee wetenschappelijke artikelen die door de studenten moeten worden voorbereid en door twee studenten kort en helder worden samengevat.
Elke bijeenkomst bestaat uit:
- persoonlijk verhaal van de psychiater: toelichting op dit deel van de psychiatrie, waarom is het interessant, wat zijn de huidige dilemma’s, wat wordt er onderzocht (45 min),
- discussieonderwerp: docent ligt thema toe, studenten formuleren hun mening over de vraagstelling, twee studenten vatten gelezen literatuur kort samen, gevolgd door discussie (45 min),
- open discussie met als doel een goed beeld te krijgen van kliniek, research en beleid rond dit onderdeel van de psychiatrie (30 min).
Halverwege dit keuzeonderwijs wordt een ontmoeting met patiënten georganiseerd: een aantal verschillende typen patiënten zal onder begeleiding van een docent met de studenten van gedachten wisselen over wat psychiatrie is en wat het voor hen betekent. De laatste bijeenkomst zal bestaan uit een presentatie van iedere student waarin deze schetst welk beeld hij zich inmiddels van de psychiatrie heeft opgebouwd. Dit wordt afgesloten met een algemeen debat over de plaats van de psychiatrie in de huidige gezondheidszorg en de huidige wetenschap. De laatste bijeenkomst is gericht op een integratie van de kennis en ervaring verworven in de voorgaande negen bijeenkomsten.
|
|
|
|
|
|
|