- Je begrijpt de techniek van echografie, je kent verschillende soorten echoprobes en weet wanneer je deze moet gebruiken. Ook herken je de volgende artefacten: akoestische versterking, A lijnen, reverberatie, slagschaduw, mirroring.
- Je kan op een echoapparaat wisselen tussen verschillende probes, je kan echobeeld technisch optimaliseren (diepte, gain), je kunt de werking van M-mode , Doppler en Duplex gebruiken en weet deze op het echoapparaat in en uit te schakelen.
- Je kan het hart echografisch in de volgende vensters in beeld brengen: parasternale lange as, korte as op papillair spier- mitralisklep- en aortaklep niveau, apicale 4 kamer opname, subcostale opname. Je kan de in beeld gebrachte anatomisch structuren benoemen.
- Je kent de principes van longechografie, je kan in casuïstiek een pneumothorax en pleuravocht herkennen.
- Je kent de principes van abdominale echografie en kan de milt, lever, aorta, nieren, blaas en peritoneum adequaat in beeld brengen.
- Je kent de beperkingen van echografie, je kan op zelf gemaakte echobeelden reflecteren en kent de beperkingen van je eigen echografie vaardigheden. Je kan de plaats van echografie in een diagnostisch proces beredeneren.
|
|
|
Echografie is, net als het lichamelijk onderzoek en conventionele radiologie, niet meer weg te denken uit de patiëntenzorg. Echoapparaten worden kleiner, goedkoper en voor steeds meer hulpverleners toegankelijk. Echografie is een vaardigheid die aan studenten goed te leren is. Bij uitstek is echografie een techniek waarmee het verband tussen anatomie en functie inzichtelijk kan worden gemaakt [1]. In dit keuzeblok leren de studenten theoretische en praktische echografie vaardigheden en verdiepen zij hun anatomische kennis. Dit dient als een solide basis voor uitbreiding van vaardigheden in hun verdere carrière.
Toetsing
- Een stationstoets echografie en een stationstoets anatomie, individueel beoordeeld: 75% van het eindcijfer
- Een schriftelijke toets: 25% van het eindcijfer
Moduleopzet en tijdschema
25 uur zelfstudie
15 uur practicum echovaardigheid 5 uur snijpracticum
5 uur hoorcollege, 1 uur responsiecollege
2 uur werkgroep
2 x 0,5 uur proefexamen echografie
2 uur toetsing
56 uur totaal
8 uur van de zelfstudie en 1 werkgroep zullen gebruikt worden om een eigen PICO vraagstelling te formuleren over de diagnostische waarde van point of care echografie voor het stellen van een specifieke diagnose, in een gedefinieerde patiëntengroep. Zo ontwikkelt de student de vaardigheid om wetenschappelijke literatuur over de plaats, de voordelen en nadelen van echo in in de praktijk kritisch op waarde schatten.
|
|
|
|
|
|
|